Gemensamt för de populära bikini-streamarna är att de filmar sig själva sittandes i små uppblåsbara pooler fyllda med vatten. Trenden kallas hot tub.
Tilltaget är ett sätt att utnyttja ett kryphål i sajtens regler.
Twitch regelverk säger att streamare inte får vara lättklädda om de inte befinner sig på stranden eller badar, något som kringgås med hjälp av de diminutiva plastbassängerna.
Bikinitjejerna får mängder av tittare och tjänar pengar på donationer och prenumeranter.
Stoppat annonsering
Twitch, som har omkring 140 miljoner unika besökare varje månad, har fått mycket kritik för att de inte försökt hindra trenden. Men nu har man till slut bestämt sig för att gå in och markera.
Häromdagen gick sajten in och stoppade en av världens största streamare Kaitlyn ”Amouranth” Siragusa från att ha annonser i sin kanal.
Siragusa har svarat med upprörda tweets där hon menar att restriktionerna inte har fått någon förklaring och riskerar att slå hårt mot användare som försörjer sig på sin streaming.
”Känner press från sina tittare”
Effie Karabuda, speljournalist på Sveriges Radio, säger att Twitch länge har duckat hot tub-frågan. Det har spekulerats i om sajten tjänar pengar på tjejerna eller om de inte vill framstå som moral-poliser.
Men i takt med att kritiken har växt gör man nu ett försiktigt försök att få bort de lättklädda användarna.
– Folk har blivit såpass trötta och klagat såpass mycket på hot tub-trenden att Twitch kände att: vi måste måste göra någonting, säger Effie Karabuda.
Sajten har ännu inte kommunicerat någonting om varför de valt att stoppa Kaitlyn ”Amouranth” Siragusas annonser. Nu undrar många användare vad som händer framöver.
– Twitch måste kommentera det här offentligt och säga varför de gjort så här. De behöver berätta vad de tycker om den här trenden och kanske sätta upp ett nytt regelverk. Jag tror att de känner press från sina tittare.