– Det är jättekul. Det svåraste för oss är att hitta en historia som tilltalar hela familjen. Vi har det breda uppdraget att nå alla mellan 2-99 år, säger Johanna Gårdare, programchef på Barnkanalen.
”Murrigt och mysigt”
Med fjolårets julkalender ”Tusen år till julafton” tappade SVT tittare mellan 3-11 år, men den målgruppen uppskattade årets julkalender. En framgångsfaktor har varit sagotemat och julkänslan i Selmas saga, säger Johanna Gårdare.
– Det murriga, mysiga och juliga har betytt mycket. Och självklart att det är en stark berättelse.
Vill variera
Om ett par veckor börjar inspelningen av nästa års julkalender och just nu pågår manusarbetet för 2018 års serie. Men även om SVT ungefär vet vilka ingredienser som behövs för en succé som Selmas saga är målet att inte upprepa sig i tema och tilltal varje år.
– Vi försöker variera mellan åren. Det är inte så att vi tänker att vi har receptet för en framgång och att vi copy/paste:ar, säger Johanna Gårdare.