• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Modedesignern Beata Karlsson och bilder från hennes visning i Milano.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Beate Karlsson om kollektionen ”No time to design, no time to explain” Foto: Avavav

Svensk designer snackis på modeveckan i Milano – pik mot branschen

Uppdaterad
Publicerad

Silvertejp, borttappade skor och “Made in Italy, or China, can't remember” tryckt på en luvtröja. Så såg det ut när Avavav stängde modeveckan i Milano.

– Jag hoppas att folk förstår hur det kopplas till industrin, säger Beate Karlsson, designern bakom kollektionen.

Modekalenderns storhetstid – september – fortsätter. Under New York fashion week byttes modeller mot influencers och i London öppnade man upp tillfälliga modemuseer, men i Milano var det en svensk som blev modeveckans snackis.

– Det är allmänt kaos, och alla har bråttom, säger designern Beate Karlsson om visningen “No time to design, no time to explain”.

Pik mot egna branschen 

På sociala medier florerar klipp på halvnakna modeller som springer ned för catwalken i halvfärdiga plagg, och vissa med bara en sko. Det är silvertejp, post it-lappar, tröjor utan rygg och en luvtröja med trycket “Made in Italy (or China, can't remember)”.

– Vi försöker skämta och liksom tweaka idéer som ”vad händer om man stavar fel i produktionen?”. Sådana typer av errors händer ganska ofta för att produktionen är så forcerad.

Modellerna trillar

Det är inte första gången Beate Karlsson blir viral för sina visningar. Ifjol snubblade modellerna, och gången efter det gick kläderna sönder på runwayen.

– De teman vi generellt jobbar med är ju någon sorts sanning för oss som ett litet märke som tävlar mot jättarna. Om det så handlar om pengar eller att industrin går för snabbt, säger Beate Karlsson.

Viktigt att sticka ut

I kommentarsfälten finns både ris och ros. Medan vissa älskar Beate Karlssons nytänk och konstnärliga touch menar andra att det är ett PR-trick. 

– Det finns väldigt många visningar som jagar exposure, men vi försöker bara bottna i det vi vill säga. Jag hoppas att folk förstår hela storyn bakom, och hur det kopplas till industrin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.