Modekalenderns storhetstid – september – fortsätter. Under New York fashion week byttes modeller mot influencers och i London öppnade man upp tillfälliga modemuseer, men i Milano var det en svensk som blev modeveckans snackis.
– Det är allmänt kaos, och alla har bråttom, säger designern Beate Karlsson om visningen “No time to design, no time to explain”.
Pik mot egna branschen
På sociala medier florerar klipp på halvnakna modeller som springer ned för catwalken i halvfärdiga plagg, och vissa med bara en sko. Det är silvertejp, post it-lappar, tröjor utan rygg och en luvtröja med trycket “Made in Italy (or China, can't remember)”.
– Vi försöker skämta och liksom tweaka idéer som ”vad händer om man stavar fel i produktionen?”. Sådana typer av errors händer ganska ofta för att produktionen är så forcerad.
Modellerna trillar
Det är inte första gången Beate Karlsson blir viral för sina visningar. Ifjol snubblade modellerna, och gången efter det gick kläderna sönder på runwayen.
– De teman vi generellt jobbar med är ju någon sorts sanning för oss som ett litet märke som tävlar mot jättarna. Om det så handlar om pengar eller att industrin går för snabbt, säger Beate Karlsson.
Viktigt att sticka ut
I kommentarsfälten finns både ris och ros. Medan vissa älskar Beate Karlssons nytänk och konstnärliga touch menar andra att det är ett PR-trick.
– Det finns väldigt många visningar som jagar exposure, men vi försöker bara bottna i det vi vill säga. Jag hoppas att folk förstår hela storyn bakom, och hur det kopplas till industrin.