Den 13 september var det 25 år sedan första avsnittet av Expedition: Robinson sändes i SVT.
Anna Bråkenhielm, dåvarande vd för Strix television, köpte in programmet i Cannes, efter att ha sett programidén beskrivas på ett halvt A4-papper.
– Det här var något väldigt nytt och spännande. Jag fick ta rättigheterna för Norden för 8000 pund, säger hon i dokumentärserien ”Den svenska dokusåpan”.
”Fascist-tv”
Programmet möttes först av stark kritik. Det kallades “fascist-tv” och “vuxenmobbning” och många krävde att programmet skulle läggas ner. Kritiken förstärktes när en av deltagarna tog sitt liv ett par månader innan programmet skulle börja sändas.
SVT pausade sändningarna efter första avsnittet, men valde sen att uppta sändningarna igen ett par veckor senare efter att resterande program klippts om.
När sändningarna återupptogs vände kritiken till hyllningar och programkonceptet spred sig till flera olika länder.
– Jag tror att hela tv-branschen förändrades med Expedition: Robinson och med framgångarna för programmet, säger journalisten Niklas Svensson.
Fler format följde
Sen dess har flera dokusåpor sett dagens ljus och tävlingsformatet har testats inom allt från matlagning, tatueringskonst, fotomodellande, sång och drag show-artisteri.
– Vi satte igång en trend av dokusåpor och realitytävlingar. Jag har jobbat med tv i 30 år och tycker det är spännande att jag har varit med i Robinsonprojektet som har öppnat upp för den typen av tv, säger Harald Treutiger, som var programledare för första säsongen av programmet.
Se Den svenska dokusåpan i SVT Play.