Svenska dokusåpan som gjorde världssuccé: ”Hela tv-branschen förändrades”

Publicerad

Det som först kallades “fascist-tv” i pressen blev istället en tittarsuccé, skapade en ny sorts kändisar och förändrade tv-världen. Tv-formatet som startade i Sverige spred sig sen till flera andra länder. 

– ”Expedition: Robinson” är nånstans modern till alla dokusåpor vi ser idag, säger Martin Melin, som vann första säsongen av programmet.

Den 13 september var det 25 år sedan första avsnittet av Expedition: Robinson sändes i SVT. 

Anna Bråkenhielm, dåvarande vd för Strix television, köpte in programmet i Cannes, efter att ha sett programidén beskrivas på ett halvt A4-papper. 

– Det här var något väldigt nytt och spännande. Jag fick ta rättigheterna för Norden för 8000 pund, säger hon i dokumentärserien ”Den svenska dokusåpan”.

”Fascist-tv”

Programmet möttes först av stark kritik. Det kallades “fascist-tv” och “vuxenmobbning” och många krävde att programmet skulle läggas ner. Kritiken förstärktes när en av deltagarna tog sitt liv ett par månader innan programmet skulle börja sändas.  

SVT pausade sändningarna efter första avsnittet, men valde sen att uppta sändningarna igen ett par veckor senare efter att resterande program klippts om. 

När sändningarna återupptogs vände kritiken till hyllningar och programkonceptet spred sig till flera olika länder. 

– Jag tror att hela tv-branschen förändrades med Expedition: Robinson och med framgångarna för programmet, säger journalisten Niklas Svensson.

Fler format följde

Sen dess har flera dokusåpor sett dagens ljus och tävlingsformatet har testats inom allt från matlagning, tatueringskonst, fotomodellande, sång och drag show-artisteri. 

– Vi satte igång en trend av dokusåpor och realitytävlingar. Jag har jobbat med tv i 30 år och tycker det är spännande att jag har varit med i Robinsonprojektet som har öppnat upp för den typen av tv, säger Harald Treutiger, som var programledare för första säsongen av programmet.

Se Den svenska dokusåpan i SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.