En av initiativtagarna är Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN.
-Vi kommer att göra det som har gjorts i de flesta länderna i Europa som har haft en valrörelse under det senaste året. Samarbeta för att bli bättre och effektivare på att identifiera rena fabrikationer och felaktigheter i den politiska debatten samt i sociala medier, säger Martin Jönsson.
Fokus ligger på att redovisa de faktiska källorna
Varje deltagande redaktion kommer självständigt att granska uttalanden från makthavare och påståenden som sprids i sociala medier, men granskningarna kommer att genomföras enligt gemensamma principer. Syftet är att sedan att samla ihop länkarna till faktakollarna på en gemensam sajt där fokus ligger på att redovisa de faktiska källorna samt att belysa felaktigheter och förvanskningar.
Bakgrunden till initiativet är att man samband med val i länder som USA, Storbritannien och Frankrike har sett hur falska konton på plattformar som Facebook och Twitter har använts för att sprida falska nyheter och desinformation till hundratals miljoner användare.
Även i Sverige finns en rad exempel på påhittade eller förvanskade nyheter som fått stor spridning och påverkat samhällsdebatten, och flera myndigheter har varnat för att påverkasförsöken kommer att bli fler under valrörelsen.
Funcke: Initiativet väcker en hel del frågor
Nils Funke är journalist och yttrandefrihetsexpert och enligt honom väcker initiativet en hel del frågor.
– Är det egentligen bra att fyra så starka och dominerande medier enas kring det här? Jag kan se ett värde i saker och ting blir belysta utifrån olika perspektiv och med hjälp av olika arbetsmetoder, säger Nils Funcke.
Samarbetet kommer i huvudsak att finansieras av redaktionerna själva
Martin Jönsson betonar att varje redaktion även fortsättningsvis kommer att göra sina egna självständiga faktakollar. Enligt honom är samarbetet ett sätt att öka medvetenheten om källkritik.
– Risken finns alltid att det här ses som en form av sammanslutning av PK-medier som går ihop, men så är det naturligtvis inte. Däremot så såg vi hur redaktioner som samarbetade under valrörelserna i Frankrike, Norge och Storbritannien vann otroligt mycket på att lära av varandras metoder, säger Martin Jönsson.
Samarbetet kommer i huvudsak att finansieras av redaktionerna själva. Ett mindre stöd tillkommer från statliga Vinnova, vad gäller teknisk utveckling, men det kommer inte att beröra det redaktionella innehållet.