Den svenska spelstudion 10 Chambers grundades 2015. 2019 släppte man sitt första spel ”GTFO”, en FPS med fokus på samarbete. Debuten gjordes för en relativt nischad publik men blev trots det en succé.
Sedan dess har 10 Chambers vuxit, från endast tio anställda till ett drygt hundratal. Nu jobbar man hårt på spelet ”Den of Wolves”.
– Det är betydligt mer komplext att göra spel med hundra personer än med tio. Går något fel är det som att vända en Finlandsfärja så det är viktigt att kommunikationen fungerar, säger Oscar J-T Holm, medgrundare av 10 Chambers.
Under resan har intresset från investerare också blivit allt större, men trots ökad budget och press att leverera menar Oscar J-T Holm att studion har behållit sin kreativa kontroll.
– Vi är specialiserade på en viss typ av spel och har fått investeringar med det i åtanke. Vi har total kreativ frihet och det är lyxigt, säger Holm och fortsätter:
– Däremot är det så klart väldigt individuellt från firma till firma. Det kan bero på vilket typ av spel man gör och vilka investerare man jobbar med. Vi har sett på den globala marknaden att många ofärdiga spel har släppts. Det kan bero på att man jobbar med en deadline man inte kan hålla.
Vad gäller konkurrensen med ett mastodontspel som GTA 6 så menar Oscar J-T Holm att det är otroligt viktigt att inte släppa ett spel de närmaste två, tre månaderna efter att det kommit ut. Men man kan se att hela marknaden expanderar i samband med ett dylikt släpp:
– Det kommer in nya spelare, eller folk som spelat tidigare kanske börjar spela igen med mera. Så jag ser det som en fördel för marknaden.