Jim Jarmuschs zombie-komedi The dead don't die öppnade filmfestivalen i Cannes. Foto: Frederick Elmes & Valery Hache/TT.

Svenska zombier öppnade Cannes

Publicerad

Igår öppnade Jim Jarmuschs zombie-komedi The dead don't die filmfestivalen i Cannes, och själva zombierna har utformats av den svenska effektstudion Haymaker i Göteborg. Kulturnyheterna är på plats i Cannes och har intervjuat två av zombie-skaparna.

Öppningsfilmen på Cannes filmfestival, The dead don't die av Jim Jarmusch, utspelar sig i en sömnig amerikansk småstad som plötsligt blir invaderad av zombies. Filmen är producerad i samarbete med det svenska produktionsbolaget Chimney och Film i väst och zombierna har gjorts i den svenska effektstudion Haymaker i Göteborg. Kulturnyheternas reporter Maria Askerfjord Sundeby är på plats i Cannes och har träffat två av zombie-skaparna: Andreas Hylander och Alex Hansson.

– Vi försökte hitta humor i hur zombierna blir av med huvudet till exempel. Vi skjuter bort huvudet men käken är kvar och skakar lite – sådär försökte vi få in humorn i effekterna, säger Alex Hansson, VFX supervisor.

Se hela intervjun i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.