När det sociala livet försvann sköt vår medieanvändning i höjden i stället.
I snitt lade svenskarna i fjol sju timmar om dagen på exempelvis sociala medier, tv, radio och olika strömmade medieformer – en ökning med en hel timme om dagen jämfört med 2019.
Det är en historisk ökning – men egentligen ett rätt väntat resultat enligt Ulrika Facht.
– Det visar vad pandemin fört med sig, att vi suttit hemma och inte kunnat göra många av sakerna som vi brukar göra.
Uppgifterna kommer från 2020 års Mediebarometer, genomförd av Nordicom vid Göteborgs universitet.
Enligt undersökningen ökade inte minst nyhetskonsumtionen under 2020, samtidigt som även betalningsviljan för både underhållningsmedier och nyhetsmedier gick upp.
Ökad intensitet
Störst var ökningen för Sveriges Television. I snitt såg 52 procent av befolkningen på SVT en vanlig dag.
– Vi ser en ökad användning av professionella nyhetsmedier även bland de yngre. Där blir det ju spännande att se om de lyckas behålla den publiken efter pandemin, säger Ulrika Facht.
Förra året lade svenskarna nästan två och en halv timme per dag på ljudmedier som strömmad musik och radio. Lika mycket tid gick åt till rörlig bild, både vanlig tv och strömningstjänster eller till exempel Youtube.
Lite mer än en timme lades dagligen på textbaserade medier som tidningar eller böcker medan ytterligare en timme lades på sociala nätverk som exempelvis Facebook, Instagram eller Tiktok.
– Vi staplar ju alla tider på varandra, man använder ju flera medier samtidigt. Så intensiteten har nog ökat också, men vi både använder medier mer och under längre tid, säger Ulrika Facht.
Digitala äldre
Mest omfattande var medieanvändningen bland 15- till 24-åringar, som tittade och lyssnade närmare nio timmar varje dag.
Men en tydlig trend är också att pandemin gjort att även de äldre åldersgrupperna hittat till de digitala medierna i högre utsträckning.
– Tittar man på den äldsta åldersgruppen är det fler som till exempel lyssnar på radio via nätet och det är också fler som lyssnar på poddar, säger Ulrika Facht.
Fakta: Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig frågeundersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2020 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.