Foto: TT/AP

Så kan pandemin påverka Sverigebilden

Publicerad

Få medier i världen har missat det faktum att Sverige går sin egen väg när det gäller att hantera coronaviruset. Nu har Svenska institutet tillsatt extra rapporter som analyserar vad som sägs och skrivs om Sverige och corona.

Sveriges rykte, eller varumärke, anses vara viktigt för internationella relationer och handel. I och med corona har myndigheten Svenska institutet, som bland annat har i uppdrag att bevaka hur Sverige uppfattas som land, intensifierat sitt arbete och kommer med en ny rapport varje vecka om hur utländska medier rapporterar om Sverige och corona.

– Det är oerhört mycket mer rapportering om Sverige än vanligt. Det är framför allt i de stora mediehusen som har starkt genomslag som Sverige syns på ett annat sätt än förut, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet och tidigare borgarråd för Liberalerna i Stockholms stad.

Coronaviruset och kulturen

Mycket kritik

Svenska institutet bevakar medier i tolv olika språkområden, och Sveriges ovanliga sätt att hantera coronaviruset har uppmärksammats överallt. Oftast är det på ett neutralt sätt, men det finns även många artiklar och inslag som är negativt laddade och kritiska. Det handlar om varför Sverige särskiljer sig, bilder av hur ”allt är som vanligt i Sverige” och teorier om vad som riskerar att hända tack vare eller på grund av den svenska strategin. Orden ”experiment” och ”öppet” används ofta. 

– Vi såg för några veckor sedan att Tyskland hade många negativa artiklar om Sverige. Även i Italien har det varit väldigt mycket. Och framför allt våra grannar i Norden har en kritisk eller avvaktande hållning till den svenska strategin, säger Madeleine Sjöstedt.

I förlängningen kan detta leda till negativa effekter, särskilt när det gäller relationen till våra grannländer, menar hon.

Även svenska politiker och experter som utrikesminister Ann Linde (S), statsminister Stefan Lövfen (S) och statsepidemiolog Anders Tegnell, får större utrymme i inflytelserika, internationella medier.

Himmel och helvete

Enligt Svenska institutet uppfattas Sverige generellt som ett jämställt, miljömedvetet och demokratiskt land med en stark rättstat. Men Sverige är också ett land som sticker ut i flera sammanhang och mätningar – inte minst på den politiska GAL-TAN skalan.

Historiskt sett tippar bilden av Sverige ofta över i både skräckexempel och utopi – ett socialt experiment med totalt frisläppta invånare som hyser en blind tillit till staten, eller ett socialdemokratiskt drömsamhälle.

– Så har det varit traditionellt sett kring Sverige. Till exempel utmålade Bernie Sanders Sverige som en fullkomlig utopi under den amerikanska valkampanjen 2016, medan Donald Trump hade en väldigt skeptisk syn på Sverige.

Madeleine Sjöstedt säger att det inte är ovanligt att bilden av Sverige används för att göra poänger eller illustrera på olika sätt. Därför menar hon att det är viktigt att visa upp en bild av hur det verkligen förhåller sig i Sverige, något som Svenska institutet också jobbar med.

Men det kan ju finnas problem i Sverige också, och man vet inte vilken väg i coronahanteringen som är rätt. Hur förhåller ni er till det?

– Vi är en statlig myndighet och vi ska förmedla fakta. Vi har absolut ingen åsikt om den väg som Sverige har valt, om pandemihanteringen är rätt eller fel. Och det vet väl kanske ingen, säger Madeleine Sjöstedt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset och kulturen

Mer i ämnet