En delad bild med två sektioner: till vänster en person som gestikulerar under en presentation, klädd i en vit skjorta och sitter framför en mörk bakgrund. Till höger en annan person som sitter framför en ljus bakgrund, klädd i en mörk tröja, med mikrofon synlig.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten förklarar vad som kännetecknar de största sociala medie-plattformarna 2024. Foto: TT

Sverigedemokraterna mäktigast i Sverige på sociala medier – Maktbarometern 2024 presenterad

Uppdaterad
Publicerad

Influerartrion JLC petas ned från förstaplatsen över Sveriges mäktigaste aktörer på sociala medier – av Sverigedemokraterna.

– Högern har tagit ett slags grepp om sociala medier, säger Emanuel Karlsten.

Varje år sammanställer den ideella föreningen Medieakademin vilka svenska konton som lyckas bäst på sociala medier – oavsett om det är företag, medier eller enskilda personer.

– I år räknar vi in alla konton från en aktör, förklarar Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten.

Sedan starten 2017 har Sverigedemokraterna varit uppe på pallplatserna – 2022 blev de tvåa. De har tidigare även varit störst på Facebook. Nu rankas de som störst av alla.

Trollkonton med på listan över största på Tiktok

Tidigare i år avslöjade TV4:s Kalla fakta att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning använder anonyma konton, så kallade ”trollkonton” i sociala medier. Även dessa konton dyker upp på listan.

– Trollkontona placerar sig väldigt högt på Tiktok och har varit de största partipolitiska kontona på appen, endast slagna av Sverigedemokraternas officiella konto, säger Emanuel Karlsten.

Andra politiska partier växer också på sociala medier

På åttonde plats hittar man det svenska parti som lyckats näst bäst – Socialdemokraterna. Bland topp 30 kommer sedan Moderaterna på elfte plats, följt av Vänsterpartiet på plats 23 och Kristdemokraterna på 29.

– En tydlig trend som vi sett över åren är just hur politiska partier allt mer använder sociala medier för att sprida information, säger Emanuel Karlsten och nämner Sverigedemokraternas ”Riks”, Socialdemokraternas ”Aktuellt i politiken” och Vänsterpartiets ”Nej till marknadsskolan” som exempel.

”Högern har tagit ett sorts grepp om sociala medier”

På X, tidigare Twitter, har mycket förändrats sedan Elon Musk tog över appen, menar Emanuel Karlsten.

– Vi ser absolut en Elon Musk-effekt. X har under många år haft en väldigt stark utveckling åt det högerpolitiska. I år ser vi för första gången att fler än hälften av de 100 största på appen är högerpolitiska.

Han menar att utvecklingen skett på bekostnad av vänstern, som lyckas sämre med att nå fram.

– Man ser även hur den här utvecklingen smittar av sig på andra plattformar. Högern har tagit ett slags grepp om sociala medier, säger Emanuel Karlsten.

TOPP 10 mäktigaste konton på sociala medier i Sverige

1. Sverigedemokraterna

2. JLC (Jonas Fagerström, Carl Déman, Lucas Simonsson)

3. SVT

4. Aftonbladet

5. Familjen Lundell (Joakim och Jonna Lundell)

6. TV4

7. IJustWantToBeCool (Emil och Victor Beer, Joel Adolphson)

8. Socialdemokraterna

9. Emil Hansius

10. Expressen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.