Cecilia Forss har en av huvudrollerna i årets julkalender Stor på Lugna gatan. Foto: Janerik Henriksson/TT

SVT stoppar reklamkampanj med julkalender-aktuella Cecilia Forss

Uppdaterad
Publicerad

SVT har stoppat en reklamkampanj som skådespelaren Cecilia Forss medverkar i.

Forss, som har en av huvudrollerna i årets julkalender, hade missat att reklamsamarbetet inte skulle vara tillåtet under tiden hon syns i SVT:s program.

– Vi hade absolut kunnat kommunicera de här reglerna ännu tydligare, säger julkalenderns projektledare Lisa Andrae.

Skådespelaren Cecilia Forss har en av huvudrollerna i SVT:s julkalender Storm på Lugna gatan i år. Trots det inledde hon tidigare i höstas ett samarbete med den nya norska shoppingappen Tise, som hon även är delägare i, och gick med på att vara ansiktet utåt för dem i en kommande kampanj.

Nu har Tise valt att skjuta upp kampanjen med Forss till efter jul och man har gjort vad man kan för att lyfta bort henne från redan publicerade reklambilder och filmer. Detta eftersom Forss medverkan strider mot SVT:s regler för reklamsamarbeten för deras medarbetare.

Personer som leder, eller deltar i, program i svensk public service får inte samtidigt delta i reklam- eller marknadsföringskampanjer under bestämda perioder före och efter att de syns i SVT:s kanaler. Detta är för att säkra SVT:s oberoende och trovärdighet som public service-bolag.

”Kan bli bättre på att säga till”

– Vi på SVT kände inte till att hon skulle vara med i den här kampanjen och hon hade nog inte tänkt att det här kunde uppfattas som en kampanj som skulle strida mot våra regler, säger julkalenderns projektledare Lisa Andrae.

Andrae menar att SVT kan bli bättre på att kommunicera och understryka de här reglerna för personer som medverkar i deras produktioner.

– Trots att det stod i hennes avtal hade vi kunnat peka ut just den delen. Vi kan också bli bättre på säga till alla medverkande att de ska föra en dialog med oss om de har andra samarbeten. Och även påminna dem om att prata med oss om de är osäkra på något, säger Andrae.

Reglerna kan förtydligas

SVT har tydliga regler kring reklamsamarbeten när det kommer till exempelvis personer som ska agera programledare i en SVT-produktion. Men när det kommer till skådespelare och influencers kan det ibland vara lite krångligare, menar Lisa Andrae.

– Reglerna för dem är lite annorlunda och ibland kan det bli lite av en gråzon. Frilansare till exempel har ibland svårt att planera sin framtiden och skådespelare har ju flera samarbeten i sina liv. Då kan det bli såhär, att saker sammanfaller på fel sätt. Men det finns absolut utrymme att förtydliga reglerna och kommunicera bättre med personerna, säger hon.

Digitaliseringen gör det krångligare

Hanna Dowling, chef för företagsfrågor på SVT, säger till Dagens Media att problem av den här typen blir mer vanliga.

– Digitaliseringen har ju skapat nya sätt att få intäkter. Vi måste hela tiden följa den utveckling som sker och försöka förhålla oss till den på ett så klokt sätt som möjligt, så att vi inte tappar den oberoende-princip som är så viktig för oss, säger Dowling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.