Kent har alltid haft en uttänkt marknadsföringsstrategi säger musikjournalisterna om Kents avskedsvideo. Foto: SVT/Mattias Ahlm Sveriges radio

”Svultstiga uttryck typiskt Kent”

Uppdaterad
Publicerad

– Brilljant PR som alltid, säger Petra Markgren Wangler, musikjournalist på SVT, om Kents avsked. Musikguidens Samir Yosufi kallar bandets varumärkesstrategi för ”svensk musiks motsvarighet till David Beckham”.

Petra Markgren Wangler skrattade rakt ut när hon fick se Kents avskedsvideo.

– Det är så himla typiskt Kent. Alla symboler. De staplar upp hela karriären i en flashback. De har sjösatt sitt eget requiem. Det är så storslaget att man baxnar!

Musikgruppen Kent lägger ner

Samir Yosufi, programledare på Musikguiden i P3 fick inte lika starka känslor. 

– Det är lite lökigt. Just de här stora gesterna hör ju till Kent men de har kommit i kapp sig själva med sina uttryck lite. De vill inte vara folkliga men lyckas hela tiden kliva rakt in i just det.

Genomtänkt PR

Kents avsked är redan en stor PR-succé. Bara 15 timmar efter att musikvideon lagts ut har den redan hunnit ses närmare 70.000 gånger och delats över 10.000 gånger på deras Facebooksida.

Enligt Petra Markgren Wangler har Kent alltid varit lite före sin tid med genomtänkt marknadsföring. Hon minns tillbaka på mitten av 90–talet och början av 00–talet, när Kent började bli stora, att de var ett av det första banden som det talades om sponsring kring.

– De har alltid rundat media på det här sättet och gått förbi de vanliga mediekanalerna. Den här musikvideon går i linje med det som de tidigare har gjort. Genomtänkt PR som alltid.

Markgren Wangler tror också att deras marknadsföringsknep funkar så bra eftersom de gör det i samklang med sitt eget uttryck och artisteri och för att de alltid stått väldigt nära sina fans.

”Svensk musiks motsvarighet till Beckham”

Samir Yosufi menar att Kent alltid varit bra på sociala medier trots sin ålder, men minns att han själv som Kent-fan blev besviken när bandet släppte en mobil tillsammans med Sony Ericsson.

– Hela det här maskineriet visar att de är mer företag än band. De släpper vin och arrangerar festival. De är svensk musiks motsvarighet till David Beckham i att vårda sitt varumärke.

Avskedet väntat

Varken Petra Markgren Wangler eller Samir Yosufi är förvånade över att Kent tar avsked just nu.

– Jag har alltid känt att Kent inte kommer att bli Ulf Lundell. De står inte där om 40 år på Ullevi, säger Samir Yosufi och tillägger att det värsta de kan göra för att verkligen ta död på all magi kring dem, är att återförenas om tio år.

– Det kändes inte helt oväntat och jag tror att det här också blir det sista. Har de väl bestämt sig så brukar de stå för det, säger Petra Markgren Wangler.

”Varje ny skiva har producerat en nationallåt”

Tidigare i år blev Eskilstunabandet invalda i Swedish Music Hall of Fame. De är en av de mest frangångsrika musikgrupperna i Skandinavien, har belönats med flera olika musikpriser och ses som ett av Sveriges mest inflytelserika rockband.

Petra Markgren Wangler tror att Kents storhet har flera förklaringar:

– De har alltid varit pretentiösa men på nåt sätt stått för det och deras grunduttryck – den melaknoliska svenskheten. Det finns en längtan bort i deras musik från småstadsstristessen som många kunnat känna igen sig i. Därtill finns det ingen som kan göra de texterna som Jocke Berg gör.

Samir Yosufi håller med och påpekar att nästan samtliga av bandets album lyckats producera åtminstone en ny nationallåt.

– De satte ord på allas känslor när de kom, de står för det melankoliska svenska soundet och har haft väldigt mycket integritet. Men är man konspiratorisk så tänker man att deras integritet bygger på alla företagsdealer de gjort över åren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Musikgruppen Kent lägger ner

Mer i ämnet