På fredagsmorgonen upphörde som väntat den populära piratsajten Swefilmer att fungera. Ola Johansson, en av personerna bakom sajten, gick tidigare i veckan ut offentligt och berättade att han gripits och att sajten skulle släckas ned för gott den 31 juli.
– Nu går vi i graven... Rest in peace, skrev Swefilmer på sin Facebook-sida under fredagseftermiddagen.
Men att en av Sveriges populäraste piratsajter slocknar gör lite för att stoppa den illegala streamingen i Sverige. Per Strömbäck, talesperson för Film- och TV-branschens Samarbetskommitté, säger till Kulturnyheterna att majoriteten av sajtens hundratusentals användare sannolikt kommer att gå vidare till den uppsjö av andra illegala alternativ som finns på nätet.
Överlägset utbud
Men varför väljer så många svenskar piratsajter? Enligt Hynek Pallas, filmkritiker på Svenska Dagbladet och TVdags.se, handlar det om att filmbranschen misslyckats med att erbjuda tillräckligt bra lagliga tjänster.
– Jag lägger mer skuld på branschen än vad jag lägger på piraterna. De har haft alla möjligheter att tidigt utveckla streamingtjänster, ta bort regionsgränser och möta konsumentens behov. Men de har konsekvent gått åt andra hållet, säger Hynek Pallas.
Till skillnad från musikbranschen, där tjänster som Spotify, Apple Music och Tidal kunnat erbjuda enorma utbud i en och samma tjänst, har filmbranschen haft svårt att sjösätta en tjänst som kan matcha piraternas utbud.
En av anledningarna är att filmbranchen använder regionala lanseringar, där rättigheter till att distribuera och visa filmer säljs land för land. Det innebär att populära tv-serier som ”Pretty Little Liars” och ”Teen Wolf” kan ha premiär i USA först, för att lanseras i Sverige månader eller år senare. Samtidigt som andra filmer inte lanseras alls i Sverige. Ohållbart, menar Hynek Pallas.
– Den är svårare att få tag på film i Sverige 2015 än den var 2000. Claire Denis är till exempel en av Europas just nu viktigaste regissörer. Hon har gjort tio filmer, och de flesta går inte att få tag på lagligt. Det är fullständigt absurt, därför blir det svårt att fördöma sajterna, de fyller en funktion, säger Hynek Pallas.
Filmspotify omöjligt
Även från filmbranchens håll menar man att tjänsterna behöver bli bättre. Eva Esseen Arndorff är vd för filmdistributören Triart Film.
– Jag håller med Hynek helt och hållet om att det är skandal att vi inte kan ta in mer bra film till Sverige. Men jag har svårt att se att piratsajterna erbjuder någon lösning. Vi tar ju in färre filmer idag eftersom vi inte har råd, det har blivit väldigt svårt att överleva som aktör på filmmarknaden. Streamingsajterna är ett jätteproblem, säger hon.
En lösning som har varit ett återkommande förslag i debatten om streamingkonflikten, är att filmbranschen måste kunna erbjuda en prenumerationsbaserad tjänst som matchar piratsajternas utbud. Ett Spotify för film, helt enkelt. Problemet är att det är omöjligt, menar Esseen Andorff.
– En normal filminspelning kan kosta miljontals kronor, och det är betydligt fler inblandade som ska dela på kakan än för ett album. Prenumerationsavgiften för en sån tjänst skulle bli orimligt hög, flera hundra kronor, för att kunna ge en vettig royalty till de som gör filmen.
Moment 22
Vilket försätter den svenska filmbranschen i ett moment 22. Den stora publiken på nätet vill ha en tjänst som de inte kan leverera, medan piraterna kan ladda upp filmer och tv-serier samma dag som de släpps, gratis och oberoende av regionala begränsningar.
– Jag har sympati för branschen, det är inte rätt att människor stjäl på det här sättet, men i många fall är konsumenterna utlämnade till det. De lagliga tjänsterna är klumpiga, dyra, och det samlade filmutbudet på dem är inte bra, säger Hynek Pallas.
– Ett Spotify för film är inte realistiskt, säger branschen. Men det är heller inte realistiskt att säga att de gamla modellerna gäller efter internets intåg, fortsätter han.
– De legala sajterna tävlar mot bra innehåll, kvalitet – gratis – och de behöver inte förhålla sig till den komplicerade företagsstruktur som råder i filmbranchen. Tjänsten som folk vill ha finns redan därute, men håller inte om de som gör filmerna ska försörja sig på det, säger Eva Esseen Arndorff.
I klippet ovan kan du höra filmproducenten Lena Rehnberg och SVT:S filmkritiker Fredrik Sahlin diskutera alternativen för strömmad film.
Fotnot: I skrivande stund ligger Swefilmer offline. En cachad version av sidan går fortfarande att komma fram till.