Telias erbjudande om fri surf på sociala medier underkänns av Post- och telestyrelsen. Foto: Janerik Henriksson / TT

Telia-kampanj bryter mot nätneutraliteten

Uppdaterad
Publicerad

Erbjudandet med fri surf på sociala medier, en del av Telias kampanj ”Hata hat”, underkänns av Post- och telestyrelsen som kräver att operatören rättar sig. Men Telia tycker inte att man snedvrider konkurrensen.

Post- och telestyrelsen anser att Telias erbjudande, som låter sina användare att surfa på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Kik utan att någon datamängd försvinner från den månatliga potten, bryter mot EU:s regler om nätneutraliteten.

Enligt EU:s regler om ett fritt internet ska all datatrafik behandlas lika. Men i Telias kampanj är det hela tiden möjligt att surfa på vissa plattformar, även efter att ”datataket” nåtts. Det innebär en snedfördelning av internet och enligt Post- och telestyrelsen är det en otillåten trafikstyrning.

Nätneutralitet

Kritiserad kampanj

Ända sedan i våras då Telia lanserade kampanjen har den kritiserats. I ett gemensamt debattinlägg kritiserade 27 publicister kampanjen. Bland annat SVT:s vd Hanna Stjärne.

Telia har fram till den 4 januari på sig att ge sin syn på beslutet.

– Vi kommer självklart att följa lagen och göra det som är beslutat. Nu har vi tid på oss att analysera och ge svar till PTS. Sedan får vi se vad som händer. Fram tills dess har kunderna kvar erbjudandet som det ser ut idag, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster i Sverige till Resumé.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätneutralitet

Mer i ämnet