Post- och telestyrelsen anser att Telias erbjudande, som låter sina användare att surfa på sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Kik utan att någon datamängd försvinner från den månatliga potten, bryter mot EU:s regler om nätneutraliteten.
Enligt EU:s regler om ett fritt internet ska all datatrafik behandlas lika. Men i Telias kampanj är det hela tiden möjligt att surfa på vissa plattformar, även efter att ”datataket” nåtts. Det innebär en snedfördelning av internet och enligt Post- och telestyrelsen är det en otillåten trafikstyrning.
Kritiserad kampanj
Ända sedan i våras då Telia lanserade kampanjen har den kritiserats. I ett gemensamt debattinlägg kritiserade 27 publicister kampanjen. Bland annat SVT:s vd Hanna Stjärne.
Telia har fram till den 4 januari på sig att ge sin syn på beslutet.
– Vi kommer självklart att följa lagen och göra det som är beslutat. Nu har vi tid på oss att analysera och ge svar till PTS. Sedan får vi se vad som händer. Fram tills dess har kunderna kvar erbjudandet som det ser ut idag, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumenttjänster i Sverige till Resumé.