• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Gruppen The Fooo, som får innovationspriset kommer till galan. Foto: TT Bild.

The Fooo prisade för sin kontakt med fansen

Uppdaterad
Publicerad

Pojkbandet fick Grammis-utmärkelsen Årets innovatör. Kulturnyheterna har träffat de eftertraktade medlemmarna.

Det svenska tonårsbandet The Fooo (15 och 16 år) bildades förra året och har bara hunnit släppa en självbetitlad EP. Men för de mest inbitna fansen är de fyra killarna redan fullfjädrade idoler.

Det tack vare The Fooos flitiga användande av sociala medier.

Grammisgalan 2014

– De får ta del av vad vi gör och får se en bild av vårat liv. Jättemycket sköts där igenom, säger bandmedlemmen Felix Sandman.

Vad är de fansen frågar efter?

– De vill veta allt!, säger Oscar Molander.

”Något nytt, kittlande”

The Fooo är en klassisk skivbolagsprodukt, vars första spelning var som förband till Justin Bieber för snart ett år sedan.

Gruppen bildades genom en audition. Tre av killarna kände redan till varandra eftersom de hade dansat sedan 6-årsåldern.

– Vi ville ha unga människor som är expressiva och som visar upp någonting nytt, något lite kittlande, säger Johan Åberg som är vd för The Fooos skivbolag Artist House Stockholm.

Fansen fick rösta

Nu prisas alltså bandet för sin dialog med fansen i sociala medier, vilket var själva ursprungsidén med bandet.

– Det som har varit kittlande, tror jag, är just att killarna har varit tillgänglig på ett annat sätt. Till exempel gjorde vi en liten höstturné under höstlovet. Där fick fansen vara med och rösta om vart vi skulle åka. Vi åkte dit fansen ville. Eller bandet åkte dit, säger Johan Åberg.

Dialog med föräldrarna

Just nu är The Fooo inne i en intensiv repetitionsperiod inför en kommande turné. Vissa dagar repeterar de från 10 till 22, berättar de.

Bandmedlemmarna går fortfarande i skolan, men är för tillfället lediga för att kunna lägga allt krut på repetitionerna.

– Vi har en väldigt tät dialog både med killarna och deras föräldrar. Och vi som bolag jobbar med hela artistens karriär, säger Åberg.

”Kan vara svårt att hantera”

Så du upplever att ni ger dem verktyg för att kunna hantera det kändisskapet?

– Ja, jag uppleveler att vi gör vårt bästa för att ge dem verktyg. Sannolikheten att det skulle gå sämre för dem i det framtida livet finns även om man jobbar med artister som blir äldre, säger Johan Åberg, och fortsätter:

– Det är ju svårt att förhålla sig att gå från privatperson till offentlig person. Man får en bekräftelse som kan vara svår att hantera.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Grammisgalan 2014

Mer i ämnet