The O.C. kom på dagen för tjugo år sedan. Utöver att sprida drömmen om Kalifornien vidare till en ny generation unga tittare lyckades tv-serien även bli en maktfaktor i musikbranschen och ändra industrin, för alltid.
– The O.C. blev som en storasyster som sa: den här musiken kommer du nog att gilla – och ofta hade hon rätt. Rollen som musikansvarig blev efter The O.C. väldigt mycket viktigare, fick mer pondus och det fanns en förväntan att tv-serier för unga skulle innehålla ny bra musik, säger Kulturnyheternas musikkritiker Tali da Silva.
Breddade indiemusiken
Soundtracket beskriver Tali da Silva som ”gitarrbaserad indiemusik med tonårsangst från ett ungt coolt Kalifornien”, och seriens spridning av musik går att jämföra med den funktion som dagens strömningstjänster och sociala medier har.
– Serien blev som en inkörsport till indiemusiken för många tonåringar och gjorde genren mainstream. Ett indieband kunde vara stort och välkänt och ändå vara coolt. Innan skulle indie vara hemligt och bara för vissa för att få tillhöra genren, säger Tali da Silva.
Mainstreamifieringen möttes av kritik från indieälskare som anklagade band och artister för att vara svikare. Det stigmat kring musik i tv-serier finns inte kvar idag.
Skapade genombrott
Soundtracket till äldre ungdomsserier bestod oftast av redan etablerade hits. The O.C. däremot vågade satsa på mer okänd musik genom att förankra det i berättelsen, framför allt i karaktären Seth Cohens musiksmak.
– Musiken blev som en egen karaktär i tv-serien. Det var inte bara utfyllnad, musiken var något som fick en att fortsätta titta, säger Tali da Silva.
Många band fick en rejäl skjuts i karriären tack vare detta, bland annat The Killers, Imogen Heap, Bloc Party och Death Cab for Cutie.
Håller soundtracket idag?
– Nja, den här väldigt gitarrbaserade musiken låter otroligt gammal. Sedan dess har hiphopen tagit över totalt. Det är också en väldigt vit serie med ett väldigt vitt soundtrack, säger Tali da Silva.