För tredje året i rad har organisationen Medieakademin kartlagt vilka som har störst räckvidd på sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Bland de digitala makthavarna som når hundratusentals svenskar återfinns dels politiker, men framförallt influencers, medier och artister.
De senaste två åren har listan toppats av influencerparet Joakim och Jonna Lundell, men nu har de halkat ned till en andraplats, då youtubern Therése Lindgren gått om dem. På tredjeplats återfinns humortrion JLC.
– Att Therése Lindgren ensam når fler än Joakim och Jonna Lundell tillsammans visar vilket djupt inflytande hon har, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin.
”Girl next door” blir makthavare
Själv tror Thérese Lindgren, som har en miljon följare på Instagram och en miljon på Youtube, att framgångarna beror på att hon uppfattas som ”girl next door”.
– Jag pratar om personliga saker som kärleksproblem, ångest och panikattacker, känslan av att inte ha tillräckligt mycket vänner och att inte passa in. Sådant som de allra flesta någon gång i livet går igenom, men kanske känner sig ensamma i, säger hon till Medieakademin.
Men nu visar alltså Maktbarometern att hon är en av Sveriges mest inflytelserika makthavare. Förutom att prata om det personliga var Therése Lindgren även en av flera influencers som inför valet 2018 intervjuade partiledare i sina kanaler.
– Therese Lindgren är den typen av influencer som följarna uppfattar som en nära vän, eftersom hon känns så nära så blir också hennes inflytande så mycket starkare, säger Emanuel Karlsten och lägger till:
– Hon har till exempel fått en hel generation att byta kosthållning och bli vegetarianer för att hon pratat om djurrättsfrågor. Det visar vilken djup påverkan hon har på sina följare.
Greta – årets raket
Årets nykomling på listan är Greta Thunberg, som på ett år gått från att vara helt okänd till att bli Sveriges tolfte mest inflytelserika på sociala medier.
– Det unika med Greta Thunberg är att det inte är personen egentligen, utan de symbolfrågor hon representerar, som driver engagemang. Dels klimatet, men även att hon symboliserar framtiden, våra barn, säger Emanuel Karlsten.
På listan återfinns också bland andra nyhetsmedierna Expressen och Aftonbladet samt organisationen Djurens rätt. Av de politiska partierna är Sverigedemokraterna det parti som haft störst räckvidd på sociala medier.
De är störst på sociala medier 2019
- Therese Lindgren (+1)
- Joakim och Jonna Lundell (-1)
- JLC (+1)
- Newsner (+3)
- Pewdipie (0)
- Noted media (+10)
- Expressen (-5)
- Aftonbladet (0)
- Djurens rätt (+10)
- Ben Mitkus (-4)