Daft Punk och Beyonce på Tidals omtalade presskonferens. Foto: TT

Tidal vs. Spotify

Uppdaterad
Publicerad

Vad får nya musiktjänsten Tidal för konsekvenser för svenska Spotify? Kulturnyheterna reder ut.

På fredagen lanserade Jay-Z sin nya musiktjänst Tidal, en Spotify-utmanare som snabbt fått stort internationellt stöd av artister som Madonna, Rihanna, Nicki Minaj och Calvin Harris.

Kulturnyheterna träffade Daniel Johansson, forskare i datavetenskap, inriktning musik- och kulturstudier, för att reda ut vad lanseringen av den nya musiktjänsten egentligen betyder.

Tidal

Vad är Tidal?

– Tanken bakom tjänsten är att den ska vara artistägd. Huvudsyftet ska vara att ge artister mer pengar från abonnemangskostnaderna. Så det är väl egentligen ett försök att förändra en struktur som byggts upp under som senaste åren.

Vad är skillnaden mot Spotify?

– Spotify är ju idag egentligen den enda tjänsten som har gratisabonnemang som är reklambaserade. Alla andra kör på betalning, man får prova gratis ett litet tag sen får man betala. I USA är många kritiska mot den här gratismodellen som bara ger en tiondel av vad premiumabonnemangen ger. I Sverige där streamingen slagit igenom, där ser det väldigt annorlunda ut därför att där finns det många fler premiumanvändare.

Vad innebär detta för lyssnarna framöver? Kommer de här artisterna lämna Spotify?

– Det beror ju på hur omfattande det blir, nu är det ju bara ny musik som släpps av dom här artisterna som inte kommer komma upp på Spotify, den gamla katalogen finns ju kvar.

Vad innebär detta för Spotify?

– Den situation vi har här i norden är väldigt jämförbar med hur det ser ut i resten av världen. I Tyskland till exempel kommer 80% av intäkterna fortfarande från cd-skivor. Samma sak i Japan.

Så den position Spotify har i de nordiska länderna tror jag kommer kvarstå ett bra tag till. På de andra marknaderna där det kommer andra tjänster och konkurrerar och där lyssningskulturen ser lite annorlunda ut, där kan det bli lite svårare för Spotify framöver.

Att Tidal syr upp kommande musik från artister, vad innebär det för Spotify?

– Svårt att säga i ett så tidigt skede, men på sikt kan det innebära att den här reklamfinansierade modellen är på väg ut.

Jag tror att det är fel att ta bort gratismodellen idag, eftersom det fortfarande är en väldigt omfattande piratkopiering på de stora musikmarknaderna.

Hur kommer kunderna reagera?

– Det här är ett artistfokuserat projekt, man går ut och säger ”artisterna främst! Vi ska göra det här för artisterna!” Det behöver ju inte betyda att konsumenterna gillar det. Online är det alltid så att när konsumenterna sätts i fokus när man gör en tjänst som tilltalar många så är det de som lyckas.

Per Sinding-Larsen ger sin syn på saken

Kulturnyheternas musikkritiker Per Sinding-Larsen är inte överdrivet positiv till den nya musiktjänsten.

 – Det känns som en tjänst som i första hand vänder sig till artisterna själva, inte till lyssnaren. För ska vi betala dubbelt så mycket pengar i månaden för att få bättre ljud, har du den utrustningen som krävs för att få ta del av det där bättre ljudet?, säger Per Sinding-Larsen och fortsätter: 

– Sen så pratas det om exklusiva släpp. Men internet är internet, släpper Beyonce en skiva bara på Tidal så kommer den finnas någon annanstans inom ett par timmar.

”Fattar inte hur det kan vara så svårt”

Senare i år släpper även jätten Apple sin nya musikstreamingtjänst. Per-Sinding Larsen begriper inte hur denna verksamhet kan vara så komplicerad:

– Jag kan inte fatta hur det kan vara så otroligt svårt att starta en musiktjänst som erbjuder ett anständigt arvode, en rättvis utbetalning utan årslånga väntetider, även till de artister som kämpar på en lite mindre nivå, och naturligtvis till ett pris som både du och jag kan betala.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tidal

Mer i ämnet