På lördag ville Sverigedemokraterna annonsera i tidningen Sydöstran. Innehållet handlade om ett Sverige i ”katastroftillstånd”. ”Systemkollapsen närmar sig”, står det i annonsen enligt Sydöstran. Partiet påstår även att 500.000 flyktingar kommer till Sverige varje år.
En siffra som enligt Migrationsverkets prognos i själva verket ligger på 190.000.
”Vore fel att publicera”
”Vi har yttrandefrihet i Sverige, men det betyder inte att det utan vidare går att publicera vad som helst i tidningarna”, skriver Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson.
”Vi bojkottar inte SD i Sydöstran. De utestängs inte från insändarsidan och deras aktiviteter granskas på nyhetsplats. Men det vore fel att publicera en annons med rasistiska lögnaktiga påståenden som får stå oemotsagd i en tid då flyktingboenden brinner.”
”Måste se det i en kontext”
Fler dagstidningar har resonerat på samma sätt som Sydöstran. Corren väljer också att avstå från publicering.
– Jag tycker att det är en sak med SD-annonser i samband med val när det kryllar av politiska annonser. Med den här skulle få stå oemotsagd, och med siffror som får stå oemotsagda. Man måste se det i en kontext, och i en kontext där flyktingboenden brinner på riktigt känns det inte ansvarsfullt att publicera en sådan här annons rakt av, säger tidningens ansvarige utgivare Anna Lundberg enligt Medievärlden.
”Berör utsatta människor”
Även Gefle Dagblad, Borås Tidning, Norra Skåne och Västerbottens-Kuriren väljer att inte trycka annonsen.
– Det strider mot vår publicistiska praxis att ta in en annons med ett så aggressivt och ensidigt polemiserande tonfall i en fråga som berör utsatta människor på flykt undan våld, krig och död, i många fall med svåra traumatiska upplevelser bakom sig. Vill man ha en konstruktiv debatt kring svensk flyktingpolitik så har vi en debattsida för det, säger Stefan Eklund, ansvarig utgivare för Borås Tidning, till Medievärlden.
Kulturnyheterna söker Sverigedemokraterna för en kommentar.