Lillan Hedlund, chefredaktör på Länstidningen i Södertälje (LT), har precis avslutat ett möte om att tidningen ska permittera personal. Hon har tvingats gå med på att låta hela redaktionen gå ner på 80 procent istället för 100.
– Det känns ganska absurt, och som en paradox. Vi har aldrig varit viktigare än i dag. Vi har aldrig haft större tillströmning av läsare som söker sig till oss för relevant lokaljournalistik. Samtidigt behöver vi bemanna ner för att klara oss i framtiden, säger Lillan Hedlund till Kulturnyheterna.
Tvingas permittera
Under mars månad förlorade LT 40 procent av sina annonsintäkter. En undersökning från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) visar att svenska nyhetsmedier kommer att förlora ungefär lika mycket, eller mer, i april.
– Vi hade mycket bokade evenemangsannonser eftersom det skulle hända mycket roliga saker här i Södertälje i mars och april. Det är klart att allt sådant ställs in i den här situationen, säger Lillan Hedlund.
”Stödet räcker inte”
Under fredagen meddelade kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) att regeringen höjer mediestödet med 200 miljoner kronor och underlättar för nyhetsmedier att leva upp till de krav som ställs för att man ska kunna ta del av stödet.
Men Jan Fager, tillförordnad vd för TU, är skeptisk.
Räcker det?
– Nej, det gör det inte. 200 miljoner kronor motsvarar ett annonstapp på en månad så som läget är just nu, säger Jan Fager till Kulturnyheterna.
Flexibla annonsregler
Men inte alla är besvikna. Casten Almqvist, vd på TV4, tycker att åtgärderna gör den rådande situationen lättare att hantera.
– Det är mycket välkommet att kulturministern går fram med mer flexibla annonsregler. Det är viktigt för mediemångfalden i Sverige på både kort och lång sikt. Vi ser fram emot en fortsatt dialog för att säkra goda förutsättningar för den fria publicistiken, skriver Casten Almqvist i ett mejl till Kulturnyheterna.