Korta känslofyllda videos av läsupplevelser gjorde förra året att både den amerikanska och brittiska bokmarknaden slog nya försäljningsrekord. Fenomenet Booktok har i skrivande stund omkring 60.9 miljarder visningar och i Sverige syns fenomenet allt mer bland både förlag och i bokhandeln.
– Våren 2021 fick vi lite försiktiga signaler från butikerna som berättade att det började komma in lite ungdomsgäng och titta i sina telefoner och säga 'det här har jag sett som ett Booktok på Tiktok', men sen kom det rejält igång förra sommar, säger Anna Austin, kategorichef på Bokusgruppen.
Trodde Norstedts förlag gjorde jeans
Ett av de förlag som tidigt hoppade på Booktok-trenden är Norstedts. Under året som gått har förlaget experimenterat med två olika Tiktok-konton och lärt sig vad som fungerar.
– Relationen man bygger på Tiktok är mycket mer baserad på att man är nära varandra och autenticitet. Att göra reklam på Tiktok funkar inte alls för oss. Det ska kännas äkta och spontant, säger Olle Lidbom, kommunikationschef på Nordstedts.
Som ansiktet utåt för förlagets tiktok-konto, menar Olle Lidbom, att Booktok blivit ett viktigt redskap för att nå andra typer av läsare än vad Nordstedts vanligtvis gör.
– Till exempel var det en som skrev 'det här är mitt favoritkonto, men jag visste inte att Norstedts var ett bokförlag. Jag trodde de gjorde jeans'. Och den typen av läsare når vi aldrig annars, säger Olle Lidbom.
Hör mer Tiktok-fenomenet Booktok i klippet ovan.