Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tryck på klippet för att höra om hur Tiktok blivit en av de viktigaste nyhetskanalerna för unga. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Mediebarometern: Tiktok växer som nyhetskälla bland unga

Uppdaterad
Publicerad

Fortsatt rekordhög mediekonsumtion, det visar 2023 års Mediebarometer. Men medan dagspressen tappar prenumeranter växer Tiktok som nyhetskanal bland unga.

– Det är en av deras viktigaste nyhetskanaler i dag, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Under 2023 lade svenskarna i snitt sju timmar om dagen på olika sorters medier. Precis som tidigare år är det rörlig bild som ligger i framkant. En vanlig dag tittade nio av tio svenskar på rörlig bild ifjol, i form av serietittande, nyhetskonsumtion eller sociala medier.

Bland de nyhetsmedier folk använder mest är public service fortsatt populärast. Medan 33 procent en vanlig dag tog del av dagstidningar låg siffran på 51 procent för SVT, och 41 procent för SR.

Färre prenumeranter för dagspressen

Under pandemin ökade de hushåll med en dagstidningsprenumeration, och vid förra mätningen prenumererade hälften av befolkningen på en dagstidning. Men efter att ha ökat tre år i rad minskar nu antalet hushåll med en morgontidningsprenumeration från 42 till 40 procent.

– 2023 var ett ekonomiskt tuffare år för många i befolkningen, och det har gjort att man dragit ned där man kunnat. Uppenbarligen har det varit sina prenumerationer för några, Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Tiktok vuxit som nyhetskanal

När det kommer till sociala medier i stort ser man en stabil utveckling under 2023. Men appen Tiktok sticker ut. Idag är det ungefär 10 procent av befolkningen som tar del av nyheter via Tiktok. Det gäller i synnerhet åldersgruppen 15-24 år, där nästa hälften 46 procent, som tar del av nyheter på Tiktok.

– Det är en av deras viktigaste nyhetskanaler idag, säger Tobias Lindberg.

Tryck på klippet för att höra om hur Tiktok blivit en av de viktigaste nyhetskanalerna för unga.

MEDIEBAROMETERN

• Årlig undersökning av svenska befolkningens tillgång till och användning av olika typer av medier.

• 2023 års undersökning bygger på svar från 6 029 slumpmässigt utvalda personer mellan 9 och 85 år.

• Undersökningen har genomförts sedan 1979 vilket gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.