Bilden till vänster föreställer en lista på höstmål med en tjej framför en dator och till höger bloggaren Sandra Beijer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur sätter man nya mål på bästa sätt? Hör psykologen i klippet. Foto: TikTok & Christine Olsson/TT

”Tjejnyår” trendar på nätet – det här innebär det

Publicerad

En ny kalender, nya mål eller en ny frisyr inför hösten. Det är vad många tjejer visar upp i sociala medier inför den kommande terminen. Bloggaren Sandra Beijer beskriver det som ett ”tjejnyår” som startar den 1:a september.

– Jag tror att det sitter i många svenskar att ”okej, snart är det dags för hösten, nu ska jag börja göra matlådor, träna och köpa mindre kläder”, säger Sandra Beijer.

”Tjejnyåret” kan jämföras med den återkommande hösttrenden på TikTok, där tjejer under hashtagsen ”fall girl aestetic” och ”fall aestetic” postar videor på bland annat höstoutfits eller när man fixar i hemmet. Sandra Beijer menar att ”tjejnyåret” kan liknas vid denna trend, men att ”tjejnyåret” mer är en form av uppfräschning.

Man ska bli mer miljövänlig, snällare och bättre på jobbet, säger Sandra Beijer.

Tjejer ofta självkritiska

Caroline Erkers är psykolog och vd på Svea KBT. Hon menar att mål inför hösten kan vara ett bra sätt att hantera den mörka årstiden som kommer. Samtidigt menar hon att tjejer ofta är väldigt självkritiska och kan jämföra sig med andra.

– Vi har alla olika förutsättningar och olika mål, säger hon.

Även om bilden av att ”tjejnyåret” bland annat kan innebära att laga mer mat hemma eller mål om att träna mera, menar Sandra Beijer att det inte ska vara ett nyår för hets och press.

– Jag upplever inte det här ”tjejnyåret” som någon form av konsumtionshets eller ens någon form av hets. Det är okej att vilja ha det mysigt och bra, det är okej att boa in sig och göra sin grej.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.