”Tjejnyåret” kan jämföras med den återkommande hösttrenden på TikTok, där tjejer under hashtagsen ”fall girl aestetic” och ”fall aestetic” postar videor på bland annat höstoutfits eller när man fixar i hemmet. Sandra Beijer menar att ”tjejnyåret” kan liknas vid denna trend, men att ”tjejnyåret” mer är en form av uppfräschning.
– Man ska bli mer miljövänlig, snällare och bättre på jobbet, säger Sandra Beijer.
Tjejer ofta självkritiska
Caroline Erkers är psykolog och vd på Svea KBT. Hon menar att mål inför hösten kan vara ett bra sätt att hantera den mörka årstiden som kommer. Samtidigt menar hon att tjejer ofta är väldigt självkritiska och kan jämföra sig med andra.
– Vi har alla olika förutsättningar och olika mål, säger hon.
Även om bilden av att ”tjejnyåret” bland annat kan innebära att laga mer mat hemma eller mål om att träna mera, menar Sandra Beijer att det inte ska vara ett nyår för hets och press.
– Jag upplever inte det här ”tjejnyåret” som någon form av konsumtionshets eller ens någon form av hets. Det är okej att vilja ha det mysigt och bra, det är okej att boa in sig och göra sin grej.