1. Nigerias landslagsställ
Det står förstås miljontals åter miljontals kronor på spel när några av världens mest populära idrottare visar upp sig. Det här året är Nigerias matchställ mest omtalat, och populariteten sträcker sig långt utanför fotbollsplanen. Det grön-vit-svarta mönstret påminner lite om grafiken från tv-spelet Mario kart men är en hommage till lagets maskot, en örn. Enligt sajten GQ uppgav tillverkaren Nike att det förbeställdes tre miljoner tröjor – bara under vårvintern innan de ens hunnit nå butikerna. Uppgiften är svår att kontrollera men om det stämmer är det fler sålda tröjor än vad Manchester united – en av världens mest populära fotbollsklubbar, säljer på ett helt år.
2. Tårarna
”Tårar är kvinnans starkaste vapen men hennes djupaste förnedring”, lär William Shakespeare ha
sagt. Det är naturligtvis inte sant. Det finns någonting djupt berörande i hur uppgivenheten övermannar hoppet under ordnade och icke livshotande former.
Ta bara bilderna på Iran till exempel, som tvingades lämna turnéringen efter matchen mot Portugal. De är otröstliga, och den tolfte spelaren på läktaren likaså. Att sörja är både aktningsvärt och könsneutralt, Shakespeare.
3. Senegals uppvärmningsrutin
Island fångade Europas hjärtan med sin vulkanklapp under EM 2016. Nu är det Senegals uppvärmning som fått fötter på internet. De dansanta hoppsastegen från sida till sida med klapp har nu tonsatts på Twitter med introt till Disneys barnprogram Ducktales från 80-talet och retweetats på forumet drygt 60.000 gånger. En hit.