”Tillsammans 99”
Regi: Lukas Moodysson
”Tillsammans” (2000) är den stundtals kontroversielle Moodyssons kanske mest publikfriande film.
En dramakomedi om ett 70-talskollektivt med fumliga och ibland tragiska relationer mellan idealister iklädda orangea velourbyxor.
Uppföljaren utspelar sig som titeln antyder 1999, när kollektivet återförenas och visar hur illa de anpassat sig till millenniets tidsanda.
”Tillsammans 99” är Moodyssons första film på tio år sedan ”Vi är bäst” (2013), som också visades i Toronto vilket bådar gott. Festivalpubliken i Kanada brukar uppskatta kombinationen arthouse och feelgood.
”Syndabocken”
Regi: Axel Petersén
Axel Petersén är också bekant med Toronto Filmfestival. Genombrottet ”Avalon” (2012) om en föråldrad festprisse spelad av Johannes Brost vann kritikerpriset FIPRESCI där, och visade att Axel Petersén skulle bli en av svensk films mest unika filmskapare.
”Syndabocken” verkar utforska en liknande blandning av tragedi och svart humor och handlar om en svensk lotterisvindlare som dyker upp på Malta för att överraska sin före detta kollega inför hans bröllop. Det udda parets försoning spårar snart ur.
”Mother, Couch”
Regi: Niclas Larsson
Tre vuxna barn som tappat kontakten måste lära sig att samarbeta när deras mamma vägrar flytta sig från en soffa i en möbelaffär. Ja, årets debutant i sammanhanget kan mycket väl bli den med störst internationellt genomslag.
Den amerikansk-dansk-svenska samproduktionen har stjärnor som Ewan McGregor och Lara Flynn Boyle på rolllistan och Larssons manus är baserat på succéförfattaren Jerker Virdborgs roman ”Mamma i soffa”.