Huvudduk har enligt modehistorikern Marie Helena Tengroth Ulväng alltid burits av kvinnor, och har en religiös förankring. Men det moderna hucklet – som knyts under hakan – går i Sverige att spåra till sent 1700-tal.
– Det är ett signalplagg för klass, kön och civilstånd. Då signalerade det att man tillhörde bondebefolkningen på landsbygden, att man är en kvinna och att man är gift, säger Marie Helena Tengroth Ulväng, biträdande lektor i modevetenskap vid Stockholms universitet till SVT.
– Numera förknippas det snarare med lyxkonsumtion och Hollywoodglamour, säger hon.
Koppling till häxor
I påsktider är hucklet extra aktuellt som en del av påskkärringarnas klädsel.
– Att påskkärringen har huckle hänger samman med häxprocesserna under 1600-talet och att djävulen bjöd in påskkärringarna på fest på skärtorsdagen, säger Marie Helena Tengroth Ulväng och fortsätter:
– Det är liksom bilden av en bondkvinna, bilden av en häxa. För det är ju en kvinna från landsbygden, häxorna finns inte i stadsmiljö utan på landet.
Trendigt igen
Hucklet har trendat genom tiderna. Senast det var extra populärt var under 1990-talet. En förklaring till att det synts mycket den senaste tiden kan enligt Marie Helena Tengroth Ulväng vara att vi lever i oroliga tider och befinner oss i en lågkonjunktur.
– Det klassiska sättet att förnya sin garderob och klädsel är att använda accessoarer och där är huvudduken fantastisk – den finns i alla prisklasser och man kan bära den på olika sätt, säger Marie Helena Tengroth Ulväng.
Även bland män har hucklet blivit trendigt. Artister som ASAP Rocky har kört looken i flera år och nu kan plagget även ses på bland annat k-popstjärnor. En utveckling vi lär se mer av spår modehistorikern:
– Om Harry Styles har kjol, klänning och nagellack, varför inte ett huckle på det? säger Marie Helena Tengroth Ulväng.