Jämställdhet har varit en profilfråga för Svenska Filminstitutets vd Anna Serner sedan hon tillträdde. ”Det är ett demokratiskt problem när vi inte har en jämställd filmbransch”, sade hon till exempel till SR:s Kulturnytt tidigare i år. Och senast i juli i år lanserade SFI ett större åtgärdspaket för en jämställd filmproduktion.
Ändå är Filmsverige långt ifrån jämställt. Kulturnyheternas genomgång av det senaste året visar att de manliga regissörerna fortsätter att dominera stort. Av de tio största produktionsstöden, som tillsammans uppgår till 101,6 miljoner kronor, går nio stycken till män.
Och de fem regissörer som får över tio miljoner för kommande filmer är samtliga män.
En kvinna på topp tio
På listan över de filmer som tilldelats över tio miljoner kronor syns namn som Roy Andersson, Per Fly, Felix Herngren och Lasse Hallström men ingen enda kvinna. Den enda kvinna som finns på tio i topp-listan är Lisa Langseth.
Christina Olofson, regissör och ordförande för WIFT (women in film & television) tror att kvinnliga regissörer upplevs som osäkra kort.
– Det handlar om mycket pengar i film och när det handlar om pengar blir man varsam och försiktig. Då är det lättare att av vana och tradition ge männen de stora pengarna, säger hon.
Det är svårare för en kvinnlig regissör att hitta finansiärer över huvudtaget, menar Christina Olofson.
– En av konsulenterna (långfilmskonsulenterna på SFI) har tidigare sagt att även om jag ger pengar till kvinnor så är det svårt med andra investerare såsom biografägarna, distributörerna, SVT, TV4 och privatkapitalet om det är en kvinna som regisserar.
”Förändring är på gång”
Den totala bilden av hur pengarna fördelas ger viss bekräftelse åt den bilden. Totalt har 187,4 miljoner kronor delats ut i filmstöd det senaste året, och av de pengarna har 73 procent gått till män. Kvinnor har alltså bara fått en dryg fjärdedel av filmstödet.
Anna Serner på Svenska filminstitutet menar att snedfördelningen beror på att förändringar tar tid.
– Ett filmprojekt är en utvecklingprocess under en ganska lång tid så vi kommer inte att se förändringar förrän vid avtalsperiodens slut, 2015. Det är även vad som står i filmavtalet, säger hon till Kulturnyheterna.
– När de filmerna som fått stöd under det senaste åren kom in till oss så var de redan på idéstadiet storfilmer med en manlig regissör. Nu jobbar vi jättemycket med att få in kvinnliga regissörer, fortsätter hon.
Anna Serner menar att en förändring är på gång:
– Min absoluta ambition är att vi ska se en förändring de kommande åren. De projekten som kommer in nu ser annorlunda ut, men de är inte färdiga för stöd än, eftersom de fortfarande är på utvecklingsstadiet, säger hon.