Tsunamin blev opera: ”Har handskats med katastrofen klangeligt”

Uppdaterad
Publicerad

Karin Rehnqvist är en av Sveriges mest framgångsrika och prisbelönta tonsättare. 2004 var hon på plats i Thailand och bevittnade tsunamin. Det var en skakande upplevelse som lett fram till operan ”Strandad”.  

– Det är en väldigt känslostark opera. Det går från det mest dramatiska till det sköraste och mest subtila, säger hon till Kulturnyheterna.

Det har tagit Karin Rehnqvist åtta år att komponera musiken till operan. Hon har haft ett nära samarbete med Kerstin Perski som skrivit librettot, alltså dramat och texten. Allting började med att Karin Rehnqvist var på plats under tsunamin i Thailand 2004.  

– Det är jobbiga känslor runt den katastrofen, att känna att det som brukar vara fast mark inte är det längre och psykiskt efteråt är allting som gungfly.

Svårt att prata om

Det är fortfarande svårt för Karin Rehnqvist att prata om katastrofen i Thailand. Men att komponera musiken till dramat var lättare. 

– Jag har handskats med det här klangeligt, det finns dramatiska och mörka klanger. Pianot använder jag till exempel i glissando längst ner. Det finns en scen med fem bastrummor runt publiken så det blir väldigt suggestivt. Samtidigt går det mellan mörka och ljusa klanger. 

Handlar om överlevnadsskuld  

Berättelsen utgår från Maria, som sjungs av sopranen Vivianne Holmberg, som har förlorat sin familj i katastrofen. På scenen framträder även Marias skuggjag, som sjungs av Lena Willemark i folkmusikstil. Operan börjar på en ljus och öppen strand, som sedan förändras till ett mörkare och mer suggestivt landskap. Katastrofen har omvandlats från att handla om tsunamin till att kretsa kring ett vulkanutbrott. Librettisten Kerstin Perski har varit med i skapandet från starten.   

– Det är en rituell opera om sörjandets väg. Maria som är huvudpersonen drivs av “den andra”, som är ett slags skuggsida, som driver henne att konfrontera sina skuldkänslor och sin överlevnadsskuld, säger Kerstin Perski.

Tonsättarens livsverk  

Kerstin Perski har ägnat flera år att skriva librettot. 

– Jag började med det här redan 2006, så nu är lite som att se sitt barn bli vuxet och ta sina stapplande steg samtidigt. Det är en väldigt gripande upplevelse, säger hon.

Tonsättaren Karin Rehnqvist berättar att operan Strandad som hennes livs största verk.  

– Förra veckan kom allt ihop, solisterna har jobbat för sig, som kom ihop med scenografi och ljus. Då är det bara wow! Det bara öppnar sig. Det är fantastiskt!  

Operan Strandad har premiär på Kungliga Operan den 19 november .

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.