Runt om i världen märks en en sjunkande försäljning och dalande popularitet av tuggummi, det skriver bland annat The Atlantic. Enligt dem är en av anledningarna att det helt enkelt inte är lika tufft att tugga tuggummi längre.
Även i Sverige har försäljningen av tuggummi sjunkit, rapporterade magasinet Butikstrender i fjol.
Symbol för uppror
Men historiskt sett har tuggummi länge varit en symbol för just något tufft och rebelliskt – inte minst inom film, menar kulturjournalisten Caroline Hainer.
Under 50- och 60-talet fanns lagar inom film som gjorde att man inte fick visa vad som helst. Istället hittade man andra sätt att representera något som skulle verka oanständigt, bland annat genom tuggummi.
– Det är någonting väldigt nonchalant med ett tuggummi och det förekommer väldigt mycket i ungdomsfilmer just särskilt från 50- och 60-talet, då själva ungdomskulturen i sig uppstod, säger Caroline Hainer.
Förbrukade 263 paket
I filmen ”In the heat of the night” från 1967 bygger karaktären Sheriff Bill Gillespie på att han ständigt tuggar tuggummi. Enligt IMDb förbrukade skådespelaren Rod Steiger 263 tuggummipaket under inspelningen.
När musikalfilmen ”Grease” från 1978, som är en av de mest kända filmerna där tuggummit spelar en stor roll, spelades in beställdes över 100 000 tuggummin till skådespelarna, enligt The Atlantic.
Ersatts av mobilscrollande
Men nu syns tuggummi som rekvisita allt mer sällan i filmer. Caroline Hainer menar att det har förlorat sin upproriska status.
– Man tuggar inte längre huvud taget utanför filmen, så därför så finns det inte heller på film.
Nu finns andra sätt att visa sig tuff i filmer, menar hon.
– Om man ska visa någon som är nonchalant idag, då man inte ägnar en sin uppmärksamhet alls, då är det ofta att man scrollar en mobil. Det är verkligen ultimata nonchalansen.
Se Caroline Hainer svara på tre frågor om tuggummits roll i filmvärlden i klippet ovan.