Casten Almqvist, nuvarande vd för TV4 är tänkt att bli vd för Telias nya ”affärsområde” där de nya kanalerna och Telias befintliga tv-verksamheter är tänkta att ingå. Han ser inga problem med konkurrens-situationen på mediemarknaden.
”Jag skulle säga att det här är bra för konkurrensen. Man måste ha klart för sig att konkurrensen idag kommer från aktörer som Google, Facebook, Netflix och Amazon. För att möta den konkurrensen är den här typen av affärer logiska och rätt väg att gå” , skriver Almqvist i ett mejl till Kulturnyheterna.
”Sverige är idag en av världens mest konkurrensutsatt tv-marknader. Jag skulle säga att den här affären är det absolut bästa sättet för att säkra en fortsatt stark satsning på svenskt kvalitetsinnehåll i en global konkurrenssituation.”, fortsätter han.
”Inte orolig”
Men politikerna håller inte med. Näringsminsiter Mikael Damberg (S) säger till TT att han ”inte är imponerad” och Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna tycker att affären är ”olämplig”. Främst med hänvisning till att Staten är storägare i Telia och att mångfalden på tv-marknaden hotas.
En annan fråga som vädrats är den om Telias bristande erfarenhet av att göra tv.
”Jag känner ingen oro för det. Telia köper oss för det vi är och det vi planerar fortsätta vara i framtiden, inte för att förändra det. Här är det publicistiska och journalistiska oberoendet helt centralt, och i den delen görs inga förändringar.”, skriver Casten Almqvist.