Parallellt med att svenska myndigheter öppnar upp för ett totalförbud mot spelreklam söker nätcasinojättarna nya vägar för att nå ut med sin marknadsföring. Ett sätt har blivit att använda den populära strömnings-tjänsten Twitch, som sedan starten 2011 blivit en av de absolut största inom livesända tv- och dataspel.
På Twitch kan spelintresserade se och ladda upp videos där de spelar olika typer av dataspel. Spelbolagen använder nu plattformen för att göra livesänd reklam för sina nätcasinon.
Fenomenet kallas casinostreamers och går ut på att betala influencers för att spela på företagens nätcasinon live, flera timmar i sträck. Samtidigt tjänar casinospelarna pengar på att tittare registrerar sig hos de nätcasinon som de marknadsför.
Men marknadsföringsknepet kan vara olagligt.
Kan vara olagligt
Flera av de mest populära kanalerna drivs av svenskar och sponsras av en lång rad spelbolag. Kulturnyheternas granskning visar att flera av dessa saknar spellicens i Sverige och får därför inte får göra reklam som riktar sig till en svensk publik.
Enligt Spelinspektionen förekommer även vadslagning i kommentarsfälten där tittarna gissar hur mycket pengar casinospelarna ska kamma hem. Den som gissar närmast eller rätt får då ta del av vinsten. Huruvida det krävs licens för detta eller ej är något myndigheten nu utreder.
Twitch lockar dessutom generellt en stor publik bland unga, med en åldersgräns på 13 år.
Per Rudhamn, som tidigare varit mycket aktiv på Twitch, har också uppmärksammat vadslagningen. Han ser stora problem med fenomenet casinostreamers.
– Det har fullkomligt exploderat. Vi pratar alltså om fler än 60 kanaler med omkring fem miljoner tittade minuter per månad. De flesta är engelsktalande men sänds från Sverige, säger Per Rudhamn till Kulturnyheterna.
– Tittarna bjuds in i en inkluderande miljö där det omsätts hundratusentals kronor i veckan och det finns ingen åldersgräns, fortsätter han.
Per Rudhamn är en av flera privatpersoner som har larmat Spelinspektionen om fenomenet, och myndigheten har nu inlett en utredning. Det handlar både om att granska de etiska aspekterna då det är möjligt för minderåriga att ta del av materialet, men också om potentiella lagbrott.
– Om man marknadsför ett bolag som saknar licens i Sverige så finns det en straffbestämmelse, man får inte främja ett lotteri utan licens. Då kan man bli dömd för brott mot spellagen, säger Marcus Aronsson, samordnare på Spelinspektionen, till Kulturnyheterna.
Svårt att agera
Samtidigt finns stora svårigheter för Spelinspektionen att avgöra om olaglig verksamhet pågår, eftersom det är svårt att bevisa att marknadsföringen riktar sig specifikt till svenska konsumenter.
– Det här är internationella sidor, och om man säger att man inte riktar sig specifikt till Sverige, utan når ut till alla, så kan det vara svårare för oss. Är det en svensk sida är det lättare att avgöra, till skillnad från om det är det en internationell sida där man bara pratar engelska, säger Marcus Aronsson.
Flera av de kanaler som visar så kallat ”vuxet innehåll” meddelar detta med en varning som måste godkännas av tittaren. Samtidigt finns ingen kontrollfunktion som säkerställer att den som accepterar verkligen är över 18 år, samma sak gäller när man registrerar sig som användare.
– Det är problematiskt, absolut. Man ska inte utsätta barn och ungdomar för den här typen av marknadsföring och för den här typen av produkter, säger Marcus Aronsson.
”Utsätter minderåriga för påverkansreklam”
Per Rudhamn delar Marcus Aronssons bild av att minderåriga, som räknas som särskilt känsliga konsumenter, riskerar att utsättas för påverkansreklam.
– Jag har själv spenderat tio minuter med att titta på en casinokanal i dag, och det fanns varken information om att det var 18-årsgräns eller vem som var avsändare, och det pratades inte om spelproblematik, säger han och fortsätter:
– Det måste till en reglering ganska omgående, för vi utsätter minderåriga för en aggressiv påverkansreklam.
För Per Rudhamn är det casinobolagen som har det yttersta ansvaret.
– Här måste casinobolagen själva ta ansvar. Men distributören, Twitch eller Youtube, äger ju också ett ansvar för sina tittare och för plattformens anseende, säger Per Rudhamn.
Kulturnyheterna har sökt tre svenska casinostreamers och ett av de svenska spelbolag som sponsrar casinostreamers. Ingen av dessa har ställt upp på en intervju. Kulturnyheterna har också förgäves sökt Twitch för en kommentar.