På tyska skvallertidningen Die Aktuelles omslag utlovas ”den första intervjun” med den sjufaldige världsmästaren i F1 Michael Schumacher efter att han blev svårt hjärnskadad i en skidolycka i Alperna 2013.
Kruxet är att Schumachers citat är framtagna med AI-teknik, vilket redogörs först inuti tidningen i artikeln – vilket fått publicister världen över att se rött.
– Det är extremt konstigt att göra en fejkad intervju. Det är inte journalistik, säger Andreas Landmark, Aftonbladets AI-general, till SVT.
”Publicistiskt haveri”
Intervjun är bildsatt med andra kända exempel på AI-genererade bilder som blivit virala och lurat åskådaren, samt screenshots från AI-chatten med Schumacher.
– Jag tolkar det som att de inte försökt med alla medel att maskera en AI-robot som en riktig intervju. Det har bara skett ett klantigt överförande av information, en rubrik som inte håller, säger Andreas Landmark.
Michael Schumachers hälsotillstånd har hållits hemligt av familjen, vilket fick många att reagera på att han överhuvudtaget skulle kunna göra en intervju. Tilltaget kan komma att kosta Die Aktuelle dyrt, då familjen nu valt att åta rättsliga åtgärder gentemot tidningen.
Riskerar trovärdigheten
I framtiden tror Andreas Landmark att tekniken kommer att användas av journalister i researchsyfte, eller kreativa syften – men att medier inte kommer att publicera AI-intervjuer.
Själv utsågs han nyss till Aftonbladets första AI-general, med syftet att samordna och driva AI-initiativ på redaktionen.
– Min och medias största utmaning kommer att bli att väga fördelarna mot riskerna helt klart. Att hitta en bra balans mellan att använda tekniken till att göra vårt berättande om samtiden bättre, och kanske mer tillgänglig till nya grupper – och total informationskollaps, säger Andreas Landmark.