I dag är kanske jultröjorna mer populära än någonsin, allt ifrån mer sobra varianter till kitschiga tröjor.
– En riktigt bra jultröja som jag ser det ska bära upp julens ikonografi och symbolspråk. Det får gärna vara tomtar, renar, granar eller snöflingor. Men där drar jag en gräns, säger Kristofer Ahlström, kulturskribent på DN.
– Det finns en tendens att jultröjan går över i det kitschiga och då ska det vara massa påsydda attiraljer. När man ser den här tingeltangel-estitiken som jag inte tycker om.
Jultröjorna som koncept är något som inte faller alla i smaken.
– Jultröjan för mig symboliserar kommersialismens fulaste sida och det är också en symbol för ogenomtänkt konsumtion. Med tanke på vilken dålig påverkan som textilindustrin har på miljön och på klimatet, så är det totalt omotiverat att köpa en tröja som du bara har på dig fyra gånger om året, säger Tara Moshizi, kulturjournalist och programledare på Kulturnyheterna.
Går att spåra i populärkulturen
Jultröjans historia går att spåra i populärkulturen där många kanske minns Chevy Chase i Ett päron till farsa eller videon till Whams Last christmas. Idag är det de mer kitschiga varianterna som är mest populära på marknaden.
Den kitschiga jultröjan fick ett rejält uppsving efter Bridget Jones dagbok 2001 där Colin Firths rollfigur Darcy dyker upp på en julfest i en rudolf-tröja som hans mamma stickat.
– Jag tror att det blev en stor påminnelse för en väldigt stor biopublik som gick och såg den här filmen om jultröjans existens och funktion. Då plockades den upp och mycket av den här kitschiga jultröjan kommer just ifrån Bridget Jones, säger Kristofer Ahlström
Hur jultröjans framtid ser ut återstår att se.
– Om några år är den förpassad till garderobens dystraste och mörkaste lilla utrymme, säger Tara Moshizi.