”Medelåldern i finalen är 24 år”, säger journalisten och författaren Anna Charlotta Gunnarson, som medverkar i programmet, under genrepet I Halmstad. Den ”unga Melodifestivalen” och ”schlagerdöden” är två av veckans samtalsämnen i Nöjessverige.
I Norrköping och Gävle ickeröstade tittarna Christer Lindarw, Martin Stenmarck och Linda Bengtzing till bottenplaceringar.
”Det är strategiskt”
Äldst hittills i finalen är Ace Wilder och David Lindgren, födda 1982.
– Kolla på Lisa Ajax och alla, de tar in många unga som varit med i andra tävlingar tidigare, till exempel Idol. Jag tror det handlar om att vi är inne i sociala medier-grejen. Vi drar tittare, säger Viktor Frisk, som tävlar i Andra chansen tillsammans med Samir Badran.
– Det är strategiskt av SVT, slår Samir fast.
– Det är inte som att vi skulle få vara med om vi inte hade haft så mycket fans.
”Appen kan explodera”
Många av årets Melodifestivalartister har verkligen, om inte mycket fans, så mångas ögon på sig. Viktor, Samir, Dolly Style och Isa har tillsammans nära 885.000 följare på Instagram.
I finalen har Ace Wilder och David Lindgren sammanlagt 49.000 följare. Att jämföra med 90-talisterna Molly Sandén och Lisa Ajax som når mer än tio gånger så många: 786.000, med sina bilder.
I år har antalet röster slagit rekord. Gruppen Dolly Style tror att den unga publiken, framförallt barnens tycke spelar stor roll för tävlingens utgång. I Andra chansen duellerar de med Samir och Viktor. Bara ett av bidragen kan gå vidare.
– I den här duellen är det inte omöjligt att appen kan explodera. Vi och Samir och Viktor är nog dem som har fått med oss mest barn. Och det är unga som använder appen, säger de.
– Vi har mycket kontakt med våra fans på Instagram. Där är de jättetaggade.
”Det blir intressant”
Tillsammans har artisterna i årets tävling födda på 90-talet 2,8 miljoner Instagramföljare.
– Anledningen till att folk snackar om att vi är unga är dels för att Linda Rosing... Skoja, Bengtzing och vad heter dom? Martin Stenmarck och dom åkte ut. De hamnade på höga placeringar förut. Vi är väldigt flitiga appanvändare. Vi lever med mobilen och våra följare lever i sociala medier. Det är det som blir intressant. Det är därför SVT tar in yngre generationer med stora följarskaror, säger Viktor Frisk.