Orbáns annons/ Viktor Orbán/ De Standaards svar

Viktor Orbáns nya reklamkampanj får helsida i Dagens Industri

Uppdaterad
Publicerad

Flera europeiska tidningar har upplåtit helsidesannonser till ungerns premiärminister Viktor Orbán, där han lägger ut sin vision för Europa. I Belgien har tidningarna sagt nej, men i Sverige har han fått köpa en helsida i Dagens Industri.

– Det var ett svårt beslut, men vi är en liberal tidning som värnar friheten, säger chefredaktören Peter Fellman till SVT.

Ungerns premiärminister Viktor Orbán bedriver just nu en reklamkampanj i europeiska tidningar. I den köpta helsidesannonsen, som syns i bland annat danska Jyllandsposten och svenska Dagens industri, lägger han ut sin vision om Europa under rubriken ”Om den europeiska unionens framtid – Ungerns förslag”.

Kritiserar EU och varnar för flyktingar

I sju punkter kritiserar Viktor Orbán EU och målar upp flyktingkriser och pandemier som stora hot: ”Massiva migrationsströmmar och pandemier hotar oss. Vi måste beskydda Europas befolkning”, skriver premiärministern bland annat.

Kampanjen kommer kort efter att massiv kritik riktats mot en ny lag som införts i Ungern. I korthet förbjuder lagen utbildning om homosexualitet för ungdomar, och begränsar också homosexuellas och transsexuellas rätt att uttrycka sig i offentliga utrymmen.

Belgiska tidningar säger nej

Det är oklart hur många tidningar som sålt annonsutrymme åt premiärministern, men i Belgien har medierna valt att säga nej. Tidningen De morgen skriver istället en nyhetsartikel med rubriken ”Ungerska regeringen ville lansera propaganda via reklam i De morgen”.

Tidningen De standaard publicerar en helsida med en prideflagga och texten ”Kära Viktor Orbán, lagar bör aldrig göra skillnad på kärlek och kärlek.”

Samtidigt skriver chefredaktören Karel Verhoeven om beslutet att säga nej i en ledartext.

”Den ungerske premiärministern försöker köpa medieutrymme i det europeiska pressrummet i dag. Europaparlamentet har ingen legitimitet, hävdar han i den reklamen, de nationella parlamenten måste stärkas. Detta ligger i linje med hans övertygelse om att lagarna i hans ungerska parlament inte kan ifrågasättas, varken av EU eller av EG-domstolen i Luxemburg.

De standaard har beslutat att inte publicera annonsen. För att det är för cyniskt att sälja medieutrymme till en regeringschef som har begränsat den fria pressen i sitt land.” skriver han.

Dagens industri: vi värnar frihet

Peter Fellman är chefredaktör på Dagens Industri och den som beslutade att upplåta annonsplats till Viktor Orbán. Det var inget lätt beslut berättar han, men Dagens Industri landade i att säga ja för att de har en liberal profil och vill värna frihet.

– Han är trots allt en demokratiskt vald premiärminister i ett EU-land. Om vi ska säga nej till honom, hur ska vi då hantera länder, ledare eller åsikter som står ännu längre ifrån de demokratiska principer vi värnar?

Men är det inte skillnad på en helsidesannons och en journalistisk artikel, där man till exempel har möjlighet att ställa kritiska frågor?

– Vi hade hellre gjort en intervju, och vi jobbar på en artikel där vi ska diskutera frågan och åsikterna som kommer fram i annonsen. Vi har också ställt en intervjuförfrågan till Viktor Orbán i samband med detta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.