År 2023 var ett särskilt starkt år för arenakonserter i Sverige, med framträdanden av superstjärnor som Coldplay, Beyoncé, Metallica och Bruce Springsteen. Den inhemska biljettförsäljningen till konserter och festivaler ökade också 2023 jämfört med 2022. Det framgår i rapporten "Musikbranschen i siffror" som ges ut årligen sedan 2009.
Ökade gjorde även det samlade ekonomiska värdet av strömmad musik, vilket bland annat beror ett större antal prenumeranter och dyrare tjänster. Även de upphovsrättsliga intäkterna i branschen ökade.
Osäkert för strömmad musik
Samtidigt siar Musiksverige om osäkerhet inför framtiden. Ett av frågetecknen gäller utvecklingen för strömmad musik, där det finns tendenser till avmattning på de större marknaderna internationellt. En annan osäkerhet handlar om utvecklingen de kommande åren till följd av konkurrens med AI-genererad musik.
"Vi går in i lite mer osäker framtid med flera frågeställningar som vi i dag inte vet svaret på", säger Ludvig Werner, styrelseordförande för Musiksverige och vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.
Fakta: Musikbranschen 2023
2023 översteg värdet av den inhemska biljettförsäljningen till konserter och festivaler för första gången 6 miljarder kronor, en ökning med 16,9% jämfört med 2022.
Det samlade inhemska ekonomiska värdet av strömmad musik uppgick till 3,9 miljarder kronor år 2023, en ökning med 6,6% jämfört med 2022.
De upphovsrättsliga intäkterna uppgick till 4,4 miljarder år 2023, inhemskt och export sammanräknat, en ökning med 17,3% jämfört med 2022.
Tillväxten har delvis påverkats av makroekonomiska faktorer såsom inflation och valutaförändringar.
Källa: Musikbranschen i siffror