Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Coldplays sångare Chris Martin på Ullevi i juli 2023. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT

Uppåt för svensk musikbransch efter pandemin

Publicerad

Musikbranschen har på "en övergripande nivå" återhämtat sig efter pandemin – men framtiden är osäker. Det uppger branschorganisationen Musiksverige som i dag presenterar sin årliga statistik över branschens intäkter.

År 2023 var ett särskilt starkt år för arenakonserter i Sverige, med framträdanden av superstjärnor som Coldplay, Beyoncé, Metallica och Bruce Springsteen. Den inhemska biljettförsäljningen till konserter och festivaler ökade också 2023 jämfört med 2022. Det framgår i rapporten "Musikbranschen i siffror" som ges ut årligen sedan 2009.

Ökade gjorde även det samlade ekonomiska värdet av strömmad musik, vilket bland annat beror ett större antal prenumeranter och dyrare tjänster. Även de upphovsrättsliga intäkterna i branschen ökade.

Osäkert för strömmad musik

Samtidigt siar Musiksverige om osäkerhet inför framtiden. Ett av frågetecknen gäller utvecklingen för strömmad musik, där det finns tendenser till avmattning på de större marknaderna internationellt. En annan osäkerhet handlar om utvecklingen de kommande åren till följd av konkurrens med AI-genererad musik.

"Vi går in i lite mer osäker framtid med flera frågeställningar som vi i dag inte vet svaret på", säger Ludvig Werner, styrelseordförande för Musiksverige och vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.

Fakta: Musikbranschen 2023

2023 översteg värdet av den inhemska biljettförsäljningen till konserter och festivaler för första gången 6 miljarder kronor, en ökning med 16,9% jämfört med 2022.

Det samlade inhemska ekonomiska värdet av strömmad musik uppgick till 3,9 miljarder kronor år 2023, en ökning med 6,6% jämfört med 2022.

De upphovsrättsliga intäkterna uppgick till 4,4 miljarder år 2023, inhemskt och export sammanräknat, en ökning med 17,3% jämfört med 2022.

Tillväxten har delvis påverkats av makroekonomiska faktorer såsom inflation och valutaförändringar.

Källa: Musikbranschen i siffror

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.