I december 2024 la regeringen fram sitt förslag till ny lärarutbildning: ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning”. Skönlitteratur nämns överhuvudtaget inte i utredningen, medan ”förstärkning av läs- och skrivinlärning” nämns 152 gånger. Helt fel enligt undertecknarna av uppropet.
– Man måste också fundera på vad man ska ha läs- och skrivinlärningen till. Läsande och skrivandet är inget instrumentellt, det är existentiellt, det är estetiska upplevelser, säger Anna Nordlund, docent i litteraturvetenskap.
Lärare behöver vara läsare
”Uthålliga läsare” skapas av skönlitterära upplevelser och därför är det viktigt att även lärarna läser skönlitteratur – för att kunna använda den i undervisningen, skriver litteraturvetarna.
– För att engagera elever till entusiastiska läsare behöver man också vara en läsare själv som lärare. Det är ett ansvar för lärarutbildningarna, säger Maria Wennerström, doktor i litteraturvetenskap.
Skolminister Lotta Edholm säger att hon är glad för uppropet.
– Jag är otroligt glad över att läsforskare påpekar att det här perspektivet kanske måste stärkas. Sen får vi se vad andra remissvar säger, säger Lotta Edholm (L), skolminister.