Två personer står framför en bokhylla i ett bibliotek, omgivna av rader av böcker. En tredje person ses i bakgrunden, lutad mot bokhyllan. Bibliotekets miljö är ljus och inbjudande.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man måste också fundera över vad ska man ha läs och skrivinlärningen till”. Foto: Ulf Sandlund/SVT

Upprop: Om barnen ska läsa måste lärarna göra det

Publicerad

För att barn ska läsa mer, krävs lärare som förstår litteratur. Om två år ska landets lärarutbildningar ska göras om – men i utredningen som regeringen har beställt kring hur – har skönlitteratur har glömts bort. Det tycker närmare 70 litteraturvetare som undertecknat ett upprop i Expressen.

I december 2024 la regeringen fram sitt förslag till ny lärarutbildning: ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning”. Skönlitteratur nämns överhuvudtaget inte i utredningen, medan ”förstärkning av läs- och skrivinlärning” nämns 152 gånger. Helt fel enligt undertecknarna av uppropet.

– Man måste också fundera på vad man ska ha läs- och skrivinlärningen till. Läsande och skrivandet är inget instrumentellt, det är existentiellt, det är estetiska upplevelser, säger Anna Nordlund, docent i litteraturvetenskap.

Lärare behöver vara läsare

”Uthålliga läsare” skapas av skönlitterära upplevelser och därför är det viktigt att även lärarna läser skönlitteratur – för att kunna använda den i undervisningen, skriver litteraturvetarna.

– För att engagera elever till entusiastiska läsare behöver man också vara en läsare själv som lärare. Det är ett ansvar för lärarutbildningarna, säger Maria Wennerström, doktor i litteraturvetenskap.

Skolminister Lotta Edholm säger att hon är glad för uppropet.

– Jag är otroligt glad över att läsforskare påpekar att det här perspektivet kanske måste stärkas. Sen får vi se vad andra remissvar säger, säger Lotta Edholm (L), skolminister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.