Det blir inget Nobelpris i litteratur under 2018. Det meddelade Svenska Akademien i fredags, vilket fått nätbokhandlarna att reagera.
Genom populära Nobelpristagare som Alice Munro, Patrick Modiano och Tomas Tranströmer har försäljningsintäkterna för nätbokhandlare ökat med upp till fem miljoner sett till ett verks livscykel, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.
– Bara uppmärksamheten kring Nobelpriset ökar intresset för litteratur i stort. Så det kan även få en större effekt än enbart den som märks i försäljningen av den specifika författaren.
Ger ytterligare effekt
Hon förklarar att försäljningen av Nobelpristagare ofta följer två vågor, en första i samband med att priset utannonseras och en andra under julen.
– Det får bli en Augustprisvinnare i julklapp i år i stället, säger Linnéa Wiklund.
Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln och dotterbolaget Bokus, vill inte uppge några detaljer kring hur mycket Nobelpriset betyder för bolagets omsättning, men konstaterar att man nu går miste om en potentiell storsäljare.
Förra årets Nobelpristagare, Kazuo Ishiguro, sålde som smör.
– En populär Nobelpristagare är en av toppsäljarna i julförsäljningen, så det såklart att det är ett viktigt bidrag, säger Maria Edsman.
Butiker påverkas mindre
Den fysiska bokhandeln påverkas inte i samma utsträckning, enligt Mats Ahlström, ordförande för branschorganisationen Svenska Bokhandlareföreningen. Även om Kazuo Ishiguro sålde bättre än Bob Dylan som vann Nobelpriset 2016, märks inga förändringar i försäljningsintäkterna över åren.
– De som går in i butiken för att leta efter en bok i julklapp köper något annat i stället. Till skillnad från dem som vänder sig till nätet som är ute efter en specifik författare, säger Mats Ahlström.