Hannes Öberg och Sebastian Durán i ”The importance of being Earnest”. Foto: Markus Gårder/Vadstena Slott

Vacker, välljudande och mycket rolig Oscar Wilde-tolkning

Uppdaterad
Publicerad

Den irländska författaren och dramatikern Oscar Wilde skrev komedin ”The importance of being Earnest” som en satir över det viktorianska samhällets sedvänjor. I helgen hade den världspremiär som opera på Vadstena Slott vid Vätterns östra strand. Kulturnyheternas operakritiker Ella Petersson har sett den.

”The importance of being Earnest” utspelar sig under sent 1800-tal och kretsar kring brittiska överklassfamiljer som försöker gifta bort sina bortskämda ungdomar. De två pojkarna förälskar sig i varsin flicka, och efter ett antal romantiska förväxlingar vill båda flickorna gifta sig med en man som heter Earnest.

I Vadstena Slotts operauppsättning, den första någonsin, står B Tommy Andersson som tonsättare och dirigent, med solister som barytonen Sebastian Durán, tenoren Nils Hübinette och hovsångerskan och mezzosopranen Ingrid Tobiasson.

Oscar Wildes klassiska pjäs uppsatt i Vadstenas slott – det ser väldigt flott ut?

– Ja man måste nästan börja med att nämna Marika Feinsilbers Jugendmönstrade, utsökta scenografi och kostym som redan i anslaget försätter oss i pirrig salongsberusning, säger Ella Petersson. 

– Den här smarta och lite ytliga historien är formidabel redan i sin ursprungsform. Oscar Wilde kritiserar det viktorianska Englands lättsinne och dekadens – subtilt och träffsäkert. Vi kan idag fascinerat skratta åt samma brittiska bubbla som publiken på Wildes tid skrattade åt eller i.

– Men nu med skrattet lite i halsen eftersom att vi vet att anledningen till att de här människorna har tid och råd att ägna sig åt trivialiteter som te, dagboksskrivning och äktenskapsmäkleri – vilar på ett grovt utnyttjande och skövling av människor och planeten. Så det är verkligen en vass tidlös komedi. 

Många operor genom tiderna av till exempel Mozart och Rossini är ju komedier?

Är opera-genren en lyckad form att stöpa humor i?

– Ja, opera i sig är ju en ganska knasig överenskommelse mellan publiken och scenen, vilket öppnar upp för att allt kan hända.

– Däremot är det nog ganska svårt att tonsätta riktigt välskriven och intelligent och finstämd humor. Men B Tommy Andersson gör det verkligen lysande. Han har med fantasi, lite kitsch och ett absolut gehör för undertoner skapat musikdramatik som lyfter replikerna och tajmar poängerna. Musiken tar hand om humorn, hela ensemblen har nog haft väldigt roligt.

Vad kan du säga om sångarna och musikerna?

– Ingrid Tobiasson är en av de coolaste scenpersonligheter man kan ha på en scen. Och den unga ensemblen är en fröjd. Skådespeleri på proffsnivå och fina röstmaterial som man ser fram emot att följa. Och den lilla kammarorkestern var pigga under de varma frackarna.

– Föreställningen var som en elegant och fnissig salongsfylla med förnimmelse av ett politiskt samtal i bakgrunden.

Se recensionen och utdrag ur föreställningen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.