2020 uppdaterade Konsumentverket riktlinjerna för marknadsföring i sociala medier och bloggar.
Man införde hårdare krav på tydlighet: läsarna måste snabbt och tydligt förstå vad som är reklam. Sponsrade inlägg måste skilja sig från icke-sponsrade.
Efter ett domstolsbeslut kunde Konsumentverket även sätta ner foten mot reklammärkningen ”i samarbete med...” – som inte anses vara tillräckligt tydlig med att det rör sig om en annons.
”Ett mjukare ord”
Men än så länge finns det inte några mer exakta riktlinjer för hur en annons ska märkas i sociala medier.
”I betalt samarbete med...”, ”Reklam” eller ”Annons” är okej, så länge det syns klart och tydligt, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.
– Det viktiga är att läsaren förstår att betalning för inlägget har utgått. Då behöver man beskriva tydligt att det är reklam. Annars blir det vilseledande.
Varför drar sig många influencers för att kalla reklam för reklam, tror du?
– Själva grundtanken med marknadsföringsmetoden är att det ska framstå så genuint som möjligt. Då är det möjligen så att ”samarbete” är ett mjukare ord än ”reklam”.
Språkrådet: Skillnad på reklam och samarbete
Maria Bylin, språkvårdare på Språkrådet, är inne på samma spår – ”I samarbete med...” handlar om att framställa sin reklam i bättre dager.
Från ett allmänspråkligt perspektiv finns det dock problem, säger hon. Det finns stora skillnader i betydelsen av orden samarbete och reklam.
Hör Språkrådets Maria Bylin om gråzonen mellan reklam och samarbete i klippet ovan.