I slutet av 1970-talet satte Lasse Åberg och hans producent Bo Jonsson ihop en lista med olika folkrörelser och resefenomen som passade för vita duken. Överst på listan fanns repmånaden, därefter kom solcharter, skidresan och båtlivet. Alla punkterna på listan resulterade i filmer.
En förklaring till varför de här olika resefenomenen passar på film handlar enligt upphovsmannen om dynamiken hos gruppen.
– Det finns alltid någon som dricker för mycket, det finns något förälskat par och det finns alltid någon som är jävligt arg hela tiden, säger Lasse Åberg.
Vart skulle Stig-Helmer resa i dag?
Filmerna lockade en stor biopublik och en förklaring kan vara igenkänningsfaktorn. Vad skulle då ge samma effekt hos dagens biopublik? I en tid där allt från flygskam till onlinebokning påverkar resenärens val. Lasse Åberg menar att Stig-Helmer, som alltid hamnar i sammanhang som han inte behärskar, skulle utsättas för modern teknik.
– Han skulle vara ute på äventyr med paddan, eller datorn eller telefon eller så. Det är väl den naturliga krocken, Stig-Helmer möter IT.
Vart, och hur, skulle då en digitaliserad Stig-Helmer resa i dag?
– Han skulle ju träffa på en helt annan sorts resenärer. Det skulle vara en tågresa eller någon sorts specialsydd resa där de vandrar i de kaukasiska fjällen, eller något sådant.
Åberg: ”Det är en väldigt statisk bransch”
Det stormar i charterbranschen. Nyligen gick ett av världens största charterresebolag, Thomas Cook, i konkurs. Kort därefter blev deras nordiska bolag Ving uppköpt.
Förra året inträffade också ett trendbrott gällande svenskarnas resvanor. En undersökning från tidningen Vagabond visade att svenskarna, för först gången på många år, har dragit ner på fritidsresorna till andra länder. Till stor del på grund av flygets påverkan på klimatet.
Charterentusiasten Lasse Åberg tror att resformen, med alla sina bekvämligheter, kommer att bestå. Frågan är bara om det blir tåget istället för flyget som tar morgondagens resenärer till värmen.
– Nu är det mer prat om klimatfrågan och miljömedvetenhet när det gäller den här typen av resor. Men själva resan är ju rätt statisk. Man kan åka ner, man kan gå på grisfest, man kan titta på något museum, sola på stranden och sen åka hem. Det är en väldigt statisk bransch på något sätt, säger Lasse Åberg.