Lukas Moodysson, en gång svensk films ”enfant terrible” (eller nåja… så terrible var han väl inte, han häcklade ”makten” genom att sätta på sig björnöron på Guldbaggegalan), numera efterlängtad återvändare. För några år sedan, efter fadäsen med snygga men präktiga ”Mammut”, skulle han sluta göra film men nu är han alltså inbjuden till Venedig-festivalen med ungdomsfilmen ”Vi är bäst!”.
Det är naturligtvis stort. Venedig är en av de så kallade A-festivalerna, en av de med störst genomslagskraft och som lockar de tyngsta namnen. Visst har Venedig tappat en aning anseende bland branschdjuren, detta eftersom många stora amerikanska producenterna på senare år valt att förlägga sina premiärer till en annan för dem mer närliggande A-festival, nämligen den i Toronto, som börjar nästa vecka.
Men ändock är det fortfarande och utan tvekan en festival med anor och mycket god film.
Odells mobbningsfilm visas
Anna Odell är på plats med sin mobbarmangling ”Återträffen” där hon gör upp med gamla plågoandar från skolan, och Kulturnyheternas egen filmrecensent på webben, Jane Magnusson, har fått äran att resa ned med sin Ingmar Bergman-dokumentär ”Trespassing Bergman” (en ombearbetning och utvidgning av TV-serien ”Bergmans video”) som hon knåpat ihop tillsammans med kollegan Hynek Pallas.
Om vi för en stund ska släppa på de patriotiska skygglapparna ser vi en hel hög heta titlar. I tävlingen märks bland annat det fransk-kanadensiske underbarnet Xavier Dolan (senast: könsbytardramat ”Laurence Anyways”) och hans ”Tom à la ferme” (”Tom på gården”).
Python-animatör tillbaka
Terry Gilliam, den smått galne gamle Monty Python-animatören, är utrustad med sinnesvidgande fantasi och berättar i ”The Zero Theorem”om en man (Christoph Waltz) som söker, och möjligen får svar på, frågan om meningen med livet.
Och alla vi som suggererades av Michael Fabers smygande otäcka ”Under the Skin” kan se fram emot en filmatisering där den bilburna utomjordingen, här kamouflerad som Scarlett Johansson, drar runt på den skotska landsbygden och ställer till otyg.
I sidosektionen hittar vi bland extremt mycket annat Alex Gibney som är bioaktuell här hemma med ”We Steal Secrets: The Story of Wikileaks”, där Julian Assange får en ganska omild behandling. Här vandrar dokumentaristen Gibney vidare i de fallna hjältarnas jaktmarker med ”The Armstrong Lie” – om den dopningskände cyklisten vid förnamn Lance.
En ny Coppola
Filmvärldens mest potenta dynasti, the Coppolas, annekterar allt större bit av branschens territorium. Mest känd är Francis Ford, så klart, men släktträdets förgreningar är enormt. Från gammelfarfar kompositören Carmine, via Roman och Sofia. Dessutom Nicolas Cage, Jason Schwartzman, Thalia Shire och några till- och nu har Carmines barnbarnsbarn Gia Coppola fått chansen att visa upp sitt filmande för världspressen med debutdramat ”Palo Alto”, som handlar om håglösa ungdomar som driver runt i desillusionerad drogdimma och funderar över sakernas tillstånd.
Kan man tänka sig att det har legat ett kapat hästhuvud i festivalchefens säng?
Clooney och Bullock inviger
Att invigningsfilmen ”Gravity” medverkar säkrar festivalnärvaron av åtminstone två jet-set-jänkare, George Clooney och Sandra Bullock. Den känns på pappret rätt tam men invigningsfilmens främsta funktion är, precis som i Cannes, trots allt att locka media, och framförallt stjärnor, till den sjunkande lagunen, inte att blidka kräsna filmkritiker.
Venedigs filmfestival invigs onsdagen den 28:e augusti, och håller på till den 7:e september. Mer information om festivalen finns här.