Efter tv-serier som ”Swedish dicks”, kommande deckaren ”Hassel” och nya komediserien ”Veni vedi vici” – som handlar om porrbranschen – djupdyker nu tv-tjänsten Viaplay i egenproducerat innehåll. Viaplay ska på bara tre års tid producera närmare 50 egna tv-serier, med fokus på nordiskt drama.
Nordiskt innehåll är det viktigaste verktyget för Viaplay i kampen mot den amerikanska tv-jätten Netflix. Det berättar Viaplays vd Jonas Karlén och företagets innehållschef Jakob Mehlhede i en intervju med danska Berlingske.
– Vår ambition är att bli marknadsledande inom nordiskt drama inom loppet av tre år. Vi ska ha det bästa nordiska innehållet bland både privata tjänster och public service, säger Jakob Mejlhede, innehållschef på Viaplay, till tidningen.
50 serier på tre år
I år kommer flera nya tv-serier ha premiär på streamingtjänsten, samtidigt som tio nya tv-serier sätts i produktion. Samma sak gäller 2018 – allt som allt ska de hinna producera 50 tv-serier innan 2020 är slut. Anledningen är att Viaplay ser egenproducerat drama som det bästa sättet att skapa en stor och lojal publik.
Det behövs, eftersom Netflix under de senaste åren har blivit marknadsledande när det kommer till betaltjänster för film och tv. Den amerikanska tv-jätten är enligt Viaplay också deras främsta konkurrent.
– Just nu är Netflix nummer 1, och vi är nummer 2. De har en stor publik, men de växer inte riktigt som förr. Det gör däremot vi, säger Jakob Mejlhede.
Streamingkriget drar igång i Norden
Förutom att locka kunder ser företaget också nordiska tv-serier som en bra investering. Enligt de båda cheferna har Viaplay märkt ett växande internationellt intresse för nordiskt drama, och hoppas kunna licensiera serierna runt om i världen.
Enligt Claus Bülow Christensen, dansk expert på digital utveckling, är Viaplays satsning ett tecken på att streamingkriget i Norden nu drar igång på allvar. Tekniken finns där, publiken finns där, och nu krävs innehåll för att överleva konkurrensen, menar han.
– Netflix, Amazon och HBO Nordic har sagt att de också vill satsa på nordiska produktioner, säger han till Berlingske.
– Det är giganter som levererar ett mycket högt kvalitetstryck. Slaget om kunderna kommer bli brutalt.