Albumen som toppade försäljningslistorna under 2016 var Kents ”Då som nu för alltid”, Miriam Bryants ”Hisingen och hem igen” och Lasse Stefanz ”Roadtrip”.
Sammanlagt uppvisas en ökning av musikförsäljningen med 6,2 procent och totalt såldes musik för omkring 1,1 miljarder kronor i Sverige under förra året. Det här presenterade musikbolagens bransch- och rättighetsorganisation, Ifpi Sverige, under onsdagen.
Det går dessutom fortsatt bra för försäljningen av vinylskivor. Även om ökningen var mindre än föregående år, så syntes likväl en ökning med 38,7 %. Totalt såldes vinylskivor för 45 miljoner kronor. Men däremot går det sämre för CD-skivan. Här minskade försäljningen med 9,4 procent.
Kritik mot hantering av strömmad musik
Men förra årets statistik kantas också av kritik mot hanteringen av den ökade användningen av strömmade musiktjänster. Försäljningen av streamad musik står idag för 84,3 procent av den totala musikförsäljningen i landet efter en ökning med 8 procent från föregående år.
”Med tio års erfarenhet av streaming och de nya ekonomiska villkor streamingen innebär vet vi nu hur viktigt det är för alla i näringskedjan, från kompositör till artist och skivbolag, att alla musiktjänster lyder under samma regelverk. Att en tjänst förhandlar med rättighetshavarna och betalar 60-70 procent av intäkterna medan en annan tjänst inte behöver förhandla och betalar 8-10 procent är helt enkelt inte hållbart”, säger Ludwig Werner, VD för IFPI Sverige ett pressmeddelande från organisationen.