Efter att som ett skämt ha betalat två män för att hålla upp en skylt med texten ”Död åt alla judar” har Felix ”Pewidiepie” Kjellberg skapat kontrovers i USA och får nu kritik för att sprida antisemitiska budskap. Under måndagsnatten svensk tid bröt Disney sitt samarbete med världens största Youtuber, och nu följer Google-ägda Youtube efter.
Youtube meddelade på måndagseftermiddagen att man ställer in den kommande säsongen av webbserien ”Scare Pewdiepie” på sin betalplattform Youtube Red, och plockar samtidigt ned Kjellbergs Youtubekanal från det sponsrade utrymmet Google Preferred, uppger Variety. Youtube kommer däremot inte att radera Pewdiepies kanal, som är världens mest populära med över 53 miljoner följare.
Google Preferred är nätjättens reklamtjänst för att sälja sponsorutrymme i deras mest populära och ”varumärkessäkra” videokanaler.
Har bett om ursäkt
Felix Kjellberg har själv sagt att videon som publicerades i början av januari var tänkt som ett skämt för att illustrera hur bisarr en ny betaltjänst – där folk erbjöd sig att säga vad som helst för fem dollar – kunde vara. Han har sedan tidigare bett om ursäkt för sitt agerande: ”Även om det inte var min avsikt, förstår jag att de här skämten i slutändan var stötande”, skriver han i en kommentar på sin Tumblr.
”Till den som är osäker på min ståndpunkt gällande hatgrupper: Nej, jag stöttar inte dessa människor på något sätt”, fortsätter han.
Kulturnyheterna söker Felix Kjellberg för en kommentar.