Zlatan Ibrahimovic är irriterat på tv-spelet FIFA. Foto: TT

Zlatan arg på tv-spel: Någon tjänar pengar på mitt namn

Uppdaterad
Publicerad

I det populära tv-spelet ”FIFA” finns alla stora fotbollsstjärnor med namn och bild.

Men nu vill inte Zlatan Ibrahimovic vara med längre.

– Någon tjänar pengar på mitt namn, skriver han i ett inlägg på Twitter.

Zlatan Ibrahimovic har gjort närmare 500 mål i sina klubblag genom åren.

Men förmodligen långt många fler i fotbollsspelet ”FIFA”.

Som fotbollspelare på högsta nivå har han funnits med i spelet i 20 år, och dessutom figurerat på spelets omslag.

”Dags att utreda”

Men nu tycks stjärnan ha tröttnat.

På Twitter ifrågasätter han om speltillverkaren EA Sports har rätt att använda hans namn och ansikte i spelet ”FIFA 21” utan att betala.

Han nämner även det internationella fotbollsförbundet Fifa och spelarfacket Fifpro, och vill utreda deras inblandning i spelet.

”Vem gav FIFA EA Sport tillåtelse att använda mitt namn och ansikte? Fifpro? Jag är, mig veterligen, inte medlem i Fifpro, och om jag nu är det, så har någon satt mig där utan min vetskap via någon konstig manöver. Jag har definitivt aldrig tillåtit Fifa eller Fifpro att tjäna pengar på mig. Någon tjänar pengar på mitt namn och ansikte utan någon överenskommelse under alla dessa år. Dags att utreda”, skriver Zlatan.

Spelföretaget svarar

Men det råder delade meningar om EA Sports verkligen har gjort fel.

Spelföretagets nordiska kommunikationsbyrå Jung skriver i ett mejl till SVT att spelföretaget ”i många år har arbetat med många ligor, lag och spelare för att säkra rättigheterna och få spelet så autentiskt som möjligt”

Man hänvisar även till ett mångårigt avtal med Fifpro som ”samarbetar med ett antal rättighetsinnehavare för att förhandla fram avtal som gynnar spelarna och deras fackförbund”.

Milan har avtal med EA Sports

Så sent som i våras skrev Zlatans italienska klubb AC Milan ett avtal med EA Sports där spelet ”FIFA 21” fick exklusiv rätt att använda sig av klubbens märke, matchtröjor, spelare och arenor, skriver Sportbladet.

SVT Söker Zlatan Ibrahimovics varumärkesstrateg Mika Lepistö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.