Beslutet om att avveckla Hultsfredsstationen gjordes redan förra året – innan passköerna blev långa. Den så kallade ”pass-stolpen” som tar fotona skulle därmed flyttas.
Men trots att det i nuläget är sju månaders väntetid på en passtid i länet gick inte flyttlasset till Kalmar utan pass-stolpen kördes istället längre söderut.
– Kalmar har inte heller tillräckligt med befolkningsunderlag och vi har en lokal som inte kan ta emot fler pass-stationer. Dessutom kommer 40 procent av de som bokar pass utifrån. Då tycker jag det är bättre att flytta stolpen någonstans där folk bor, så slipper de åka hit, säger lokalpolisområdeschef Anders Pleijel till SVT Nyheter Småland.
En vinst för Skåne
Som det ser ut nu är det antingen Ängelholm eller Malmö som kommer att förvalta stolpen och därmed få runt 165 fler passtider per vecka. Ännu är det dock oklart när den kommer att vara på plats och kan monteras.
– Vi överväger var den gör bäst nytta. I Malmö har vi kapacitet för den, säger Nils Norling, presstalesperson för polisen i Malmö.
Det krävs för att sköta en pass-stolpe
Det stora problemet för passköerna stavas ”ökad efterfrågan”. Men lösningen just nu är inte bara att beställa in fler pass-stolpar – varje stolpe behöver nämligen skötas av personal.
– Det krävs flera veckors utbildning och sedan måste vi göra en säkerhetsprövning om vi ska nyanställa vilket också tar tid. Men vi kommer att göra allt vi kan för att möta efterfrågan, säger Nils Norling.