Listan över globala företag som stänger sin verksamhet i Ryssland blir längre för varje dag som Ukrainakriget fortskrider. Men förutom regelrätta sanktioner vill allt fler företag sluta associeras med Ryssland.
Bland de företagen finns Arla som under måndagen meddelade att de tillfälligt slutar sälja filmjölksprodukten Kefir. Detta då en illustration av Röda torget i Moskva syns på förpackningen.
– Som läget är just nu vill vi inte förknippas med Ryssland och den ryska regimen. Vi tycker att just den illustrationen för tankarna ditåt och det känns inte bra, har kommunikationschefen Caroline Starck tidigare sagt till Kulturnyheterna.
”Fel väg att gå”
Initiativet möttes av kritik på bland annat Twitter, där både ”Kefir” och ”Arla” trendade under tisdagen. Enligt mediestrategen Brit Stakston är Arlas beslut ett misstag. Hon menar att Arla i stället borde ha stått upp för att deras sortiment innehåller rysk kultur.
– Det stora problemet är om vi inte förmår att skilja på det Putin och Kreml gör och det ryska folket. Att radera allt ryskt, det är fel väg att gå, säger hon och fortsätter:
– Det här är ingenting som slår mot Putin. Det skulle snarare kunna bli så att det plockas upp av Putin-anhängare i Sverige och bli ytterligare ett bevis på hur absurd västvärlden är som ”cancellerar” en svensk fil på grund av den här ryska kopplingen. Det verifierar bara deras bild av hur exkluderat och angripet Ryssland blir av väst.
Börjar ”cancellandet” av Ryssland gå för långt? Starta videon för att se fler exempel på liknande beslut och hör Brit Stakson om vilka konsekvenser det kan få.