– Coop har efter en ganska svag period lagt en strategi som ska föra oss framåt och det här förvärvet ger oss en enorm volym och kapacitet, det skapar utrymme för konkurrenskraft, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige.
Utvidgar sitt täckningsområde
I och med köpet lämnar Netto den svenska marknaden och för Coops del ökas i stället täckningsområdet eftersom merparten av Netto-butikerna finns i södra och västra Sverige – där Coop i dag inte själva har så stor verksamhet.
Han får medhåll av Christian Wijkström, vd Coop Butiker & Stormarknader.
– Vi får genom detta också en kompetens och kunskap om pris och då kan vi komplettera det med vår kunskap om utbud. Det blir mer hållbart och det är de krav våra medlemmar sätter, säger Christian Wijkström.
Ingen spikrak historia
Netto gjorde sitt intåg i Sverige i början av 2000-talet.
I en kartläggning av dagligvarumarknaden för 2017 som Delfi Marknadspartners, DLF och HUI Research gjort har Netto två procent av marknaden. Strax efter Lidl.
Även Coop har brottats med problem med svaga siffror. Efter en omorganisation 2015 har dock siffrorna vänt uppåt. I kartläggningen ligger Coop på andra plats efter Ica, som är överlägsen etta med nästan hälften av livsmedelsmarknaden.
Axfood kommer på tredje plats, där även Hemköp och Willys ingår.
Omfattar 2 000 anställda
Netto-kedjan är en del i danska Salling Group, som driver Netto i bland annat Danmark, Tyskland, Polen och Sverige. De driver, förutom butiker, även e-handel och restauranger.
Avtalet omfattar överföring av verksamheten, samt de 2 000 anställda.
Måste godkännas av Konkurrensverket
Strax innan jul presenterades idén och sedan dess har det hållits möten under våren. Innan köpet blir verklighet måste dock Konkurrensverket godkänna köpet.
– Vi skulle aldrig lämna in en anmälan om vi inte hade stora förhoppningar om att detta fungerar, men det är fortfarande Konkurrensverket som måste bestämma om det är så, säger Christian Wijkström.
Vad affären landade på vill ingen av parterna kommentera just nu.