Maj var en riktig problemmånad för tågtrafiken och det finns risk att det kommer att vara fortsatt struligt. Under sommaren kommer flera arbeten att genomföras på västra stambanan och vid Stockholms central vilket minskar antalet tåg mellan Stockholm och Göteborg.
Men på Trafikverket anser man sig vara väl förberedda för eventuella problem i sommar, säger presschefen Bengt Olsson.
– Vi har en otrolig bevakning. Varje dag tas det fram en separat plan som lämnas över till trafikledningen varje eftermiddag. Den innehåller saker som vad kan påverka trafiken? Behöver vi extra bemanning nånstans? Extra bevakning? Vilka tåg kan påverkas?
Sämsta uppmätta punktligheten
Punktligheten i maj var den sämsta sedan Trafikverket började mäta 2013. Mer än vart tredje långdistanståg var mer än fem minuter försenat, vilket är över gränsen för att det tåg ska räknas som punktligt. Det visar Trafikverkets egen statistik.
Samtliga sorters persontåg uppvisar en lägre punktlighet jämfört med föregående månad, och sämst gick det för långdistanstågen.
Ett av de främsta skälen till detta var den långa, kalla vintern och våren som slet på anläggningarna och gjorde att många banarbeten fick vänta.
En annan incident som fick stor påverkan var en brand längs spåret i Upplands-Väsby som gjorde att ett tåg blev strömlöst och stående länge. Det ställde till det för all trafik norr om Stockholm, berättar Bengt Olsson.
Kan förbättras i juli
Han tror att det kommer bli en tydlig uppgång i punktligheten framför allt i juli, om man jämför med olycksmånaden maj. Men det finns orosmoln. Han menar att det fortfarande är torrt i Sverige och att brandrisken fortsatt är hög.
– Det kan orsakas av allt från en flaskbotten till ett tvärnitande tåg, säger Bengt Olsson.
Ett annat problem är personer som genar över spåren.
– Det är en konstant felkälla när det gäller punktlighet och säkerhet, säger Bengt Olsson.
Trafikverket använder sig av information och övervakningskameror för att komma till rätta med problemet. Dessutom sätter man upp staket och lägger ut gummimattor, så kallade pyramidmattor, som är svåra att gå på på de platser där det frekvent genas över spåren.
Rättelse
SVT skrev i en tidigare version av artikeln att bottenrekordet i punktlighet gällde SJ:s tåg. Detta gäller rättare sagt alla persontåg i Sverige. Mer information om statistiken finner ni på Trafikverkets hemsida.
I den tidigare versionen stod det även att Bengt Olsson är presschef för SJ. Bengt Olsson är endast presschef för Trafikverket.